حکومت افغانستان سخنان وزیر خارجۀ پاکستان را غیر مسئولانه خواند

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان از مقام‌های پاکستان انتظار دارد که از سخنان غیر مسئولانه خودداری کنند.

جاوید فیصل، معاون سخنگوی این ریاست دیشب به رادیو آزادی گفت که سخنان تازه خواجه آصف وزیر خارجه پاکستان در قبال افغانستان مسئولانه نیست.

آقای فیصل گفت که ریشه اصلی مشکل ناامنی در افغانستان و منطقه در پاکستان است و پاکستان باید این موضوع را جدی بگیرد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

وی گفت:

"تمامی گروه‌های تروریستی که امروز در افغانستان می‌جنگند و افغانستان و منطقه را بی‌ثبات ساخته اند در پاکستان تولد و تغذیه شده‌اند. در آنجا با این گروه‌ها همکاری صورت می‌گیرد و برای‌شان آموزش داده می‌شود. بنابرین ضرورت است که پناهگاه‌های امن تروریستان در داخل خاک پاکستان از بین برده شود."

وزیر خارجه پاکستان به روز جمعه در صحبت با تلویزیون جیو پاکستان ادعا کرده‌است که طالبان فعالیت‌های خرابکارانه در پاکستان را از خاک افغانستان انجام می‌دهند.

خواجه محمد آصف گفته است به حکومت افغانستان اطلاع داده‌اند که حمله‌ها و دیگر فعالیت‌های مخربانه در پاکستان از افغانستان صورت گرفته‌است.

او همچنان ادعا کرده که حکومت افغانستان پذیرفته است که طالبان ۴۰ درصد قلمرو افغانستان را تحت کنترول خود دارند.

خواجه محمد آصف وزیر خارجه پاکستان

آصف افزوده‌است، تروریستان به داشتن مراکز در پاکستان نیاز ندارند، زیرا به گفته او، تروریستان در افغانستان پناهگاه دارند و آزادانه فعالیت می‌کنند.

او همچنان با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور امریکا گفته است که دونالد ترمپ بخاطر پوشانیدن ناکامی‌های کشورش پاکستان را مقصر می‌داند.

آقای ترمپ در ۲۲ آگست هنگام اعلام استراتژی جدید امریکا در مورد افغانستان و جنوب آسیا گفت دیگر در مقابل پاکستان خاموش نخواهند ماند.

او افزود که با وصف میلیارد‌ها دالر کمک امریکا، پاکستان هنوز هم مکان امن برای تروریستانی است که نیروهای امریکایی را هدف قرار می‌دهند.

اما تأثیر این موضع گیری ترمپ و استراتژی جدید امریکا بالای سیاست پاکستان چیست؟

زلمی خلیلزاد سفیر پیشین امریکا در افغانستان به رادیو آزادی درین مورد چنین گفت:

زلمی خلیلزاد سفیر پیشین امریکا در افغانستان

"من ابراز خوشبینی نمی‌کنم که حتما سیاست پاکستان تغییر می‌کند. اما اگر تغییر نکند و در صورت عملی شدن استراتژی نو، قیمتی که پاکستان می‌پردازد زیادتر خواهد شد. عناصر و اشخاصی در دستگاه‌های پاکستان چی آی اس آی یا قوای نظامی که در کمک به طالبان، حقانی و تروریستان نقش دارند شامل لیست سیاه شوند که حق سفر را نداشته باشند."

پیش ازین در افغانستان هم مسئله درج نام‌های حامیان پاکستانی گروه‌های تندرو در لیست سیاه مطرح شده‌است.

جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در سال ۲۰۱۵ از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته بود که ادارۀ استخبارات پاکستان را شامل لیست سیاه سازد.