کابل برای برگزاری یک نشست بزرگ جهت صلح تا ۴ ماه دیگر آماده‎گی می‎گیرد

افغانستان در نشست سام به جامعه جهانی گفته‎است نشست بزرگی را در پیوند به صلح برگزار می‎کند.

کابل برای برگزاری نشست بزرگی در پیوند به صلح تا نزدیک به چهار ماه دیگر آماده‎گی می‎گیرد.

وزیر مالیه با تاکید بر این مطلب می‎گوید فرصت‎های خوبی برای انجام گفتگوهای صلح فراهم شده‎است و به نتایج نشستی که در کابل برگزار خواهد شد امیدوار است.

اکلیل حکیمی که رهبری نشست سام را بر عهده داشته‎است، می‎گوید که درین نشست رئیس جمهور غنی به نماینده‎گان جامعه جهانی از برگزاری نشستی خبر داده‎است که مختص به صلح افغانستان خواهد بود.

حکیمی هنگام ارائه نتایج نشست سام روز جمعه به رسانه گفت که حکومت افغانستان به نتایج نشست آینده امیدوار است و انتظار دارند که در آن گام‎های نخستین برای انجام گفتگوهای صلح با طالبان برداشته شود.

وی افزود:

"رئیس جمهور تصمیم گرفت که در نزدیک به چهار ماه دیگر مجلس بزرگ را که در آن تمامی دوستان بین المللی و بازیگران منطقه اشتراک داشته باشند را در کابل برگزار کند، شخصا خودم خوشبین هستم که در چند ماه آینده شاهد پیشرفت‎های خوبی در این عرصه خواهیم بود."

به گفته حکیمی در این نشست که در پنجم دلو سال روان در کابل برگزار خواهد شد نماینده‎گان جامعه جهانی و بازی گران منطقه یی نیز اشتراک خواهند داشت.

اکلیل حکیمی نشست سام را پردستاورد می‎خواند و می‎گوید نماینده‎گان جامعه جهانی خواست‎های افغانستان را در تمامی بخش‎ها پذیرفته‎اند و به شمول روند صلح افغانستان در دیگر بخش‎ها نیز با این کشور تجدید تعهد شده‎است.

وزیر مالیه می‎گوید در نشست سام فیصله شد که کنفرانسِ سال آینده به اشتراک وزیران خارجه کشورهای کمک کننده در یکی از کشورها برگزار گردد و نماینده‎گان جامعه جهانی تعهدات شان را با افغانستان در آن تجدید کنند.

با این حال پیشتر ریاست جمهوری گفته بود که نشست سام برای افغانستان سرنوشت ساز است و در آن در کنار موضوعات اقتصادی، روی امنیت نیز گفتگو خواهد شد.

پس از اعلام استراتژی امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی که در آن به برداشتن لانه‎های هراس افگنان در خاک پاکستان تاکید شده‎است، کابل را امیدوار ساخته که روند گفت و گوهای صلح با طالبان آغاز خواهد شد و نتیجه بخش خواهد بود.

وزیر مالیه می‎گوید در نشست سام دریافتند که فرصت‎های نادری در چند ماه آینده بخاطر انجام گفتگوهای صلح فراهم می‎شود.

کابل در حالی برای برگزاری این نشست آماده‎گی می‎گیرد که چهار ماه پیش نیز شاهد برگزاری نشست پروسه کابل بود.

در آن نشست نماینده‎گان بیش از ۲۵ کشور و سازمان‌های بین‌المللی روی مبارزه تأثیر گذار با تروریزم و راه‌های بیرون رفت از جنگ فیصله کرده بودند.

تادامیچی یاماموتو

تادامیچی یاماموتو نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست مشترک با وزیر مالیه تاکید کرد نشستی که در کابل برگزار می‎گردد برای پیشبرد روند گفتگوهای صلح با طالبان بسیار مهم خواهد بود.

وی افزود:

"این نشست نهایت مهم است زیرا درین پروسه حکومت افغانستان در محور همه تلاش‎های صلح قرار خواهد گرفت و بدون شک حمایت تمام کشورها را در این نشست خواهد داشت، چیزی دیگری که مهم است این است که تمامی تلاش‎ها بخاطر گفتگوهای صلح زیر یک چتر قرار خواهد گرفت و رهبری آن را افغانستان خواهد داشت، همچنان جامعه جهانی به پروسه صلح بسیار اهمیت می‎دهد و آماده‎است که به هر طریقه ممکن در این پروسه با افغانستان همکاری کند."

با این همه خوشبینی‎ها از چگونگی تحقق روند صلح افغانستان؛ طالبان پیش از این خواست این کشور را در پیوند به انجام گفتگوهای صلح رد کرده‎اند و اما اکنون دیده شود که نتایج تلاش‎های تازه کابل در این زمینه چه اندازه تحقق خواهد یافت؟

با این همه نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان نقش روسیه را در کنار چین و پاکستان در پیشبرد روند گفتگوهای صلح افغانستان مهم می‎خواند و می‎گوید که به نتایج نشست که در کابل در پیوند به صلح افغانستان برگزار خواهد شد امیداور استند.

نظیفه محبوبی