وزیری: مخالفین با وجود افزایش تحرکات شان در سال‌جاری، به اهداف شان نرسیدند

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در بهار و تابستان سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته فیصدی تحرکات دشمن افزایش داشته‌است.

سخنگوی این وزارت می‌گوید، دشمن در سال‌جاری پلان داشت تا شماری از ولایات و ولسوالی‌ها را تحت کنترول در آورده و مراکز شانرا از پاکستان به این کشور انتقال دهند.

دولت وزیری روز شنبه «۲۷ عقرب ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت، به همین دلیل مخالفین مسلح مخصوصاً طالبان تحرکات شانرا بیشتر ساخته بودند.

اما وی می‌گوید که طالبان مسلح نتوانستند به اهداف‌شان دست یابند:

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

" تحرکات دشمن در بهار و تابستان سال روان بیشتر بود، گفته می‌توانم که در مقایسه با سال گذشته تحرکات دشمن ۱۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد همچنان در مقایسه با سال گذشته تلفات دشمن نیز ۱۱ درصد بیشتر بود."

آقای وزیری می‌گوید، نیروهای امنیتی افغان توانستند که پلان‌های دشمن را به وقت معین خنثی و به آنان تلفات سنگین وارد نمایند.

این در حالیست که اداره هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد یا "اوچا" گفته که جنگ در افغانستان شدت یافته‌است.

در گزارش تازه این اداره آمده‌است که نام افغانستان پیش از این از جمع کشور‌های آسیب پذیر جنگ بیرون شده بود اما حالا یکبار دیگر این‌کشور در فهرست کشورهای آسیب پذیر جنگ قرار گرفته‌است.

در این گزارش گفته شده که از ماه جولای تا ماه سپتمبر سال‌جاری در افغانستان همه روزه حد اوسط تا ۸۰ رویداد جنگی رخ داده که در شش سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است.

به اساس این گزارش، تنها در ماه اکتوبر سال‌جاری در افغانستان ۱۶۹ حمله مسلحانه و انفجاری بوقوع پیوسته که در نتیجه آن حدود ۲۵۰۰ تن کشته و زخمی شده‌اند.

دشمن در سال‌جاری پلان داشت تا شماری از ولایات و ولسوالی‌ها را تحت کنترول در آورده و مراکز شانرا از پاکستان به این کشور انتقال دهند.

با آن‌که وزارت دفاع گزارش اداره هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد یا "اوچا" را نه تأیید و نه هم رد می‌کند اما کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه این گزارش را درست می‌داند.

صالح محمد صالح یک‌تن از اعضای این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" به نظر من در این گزارش شک و تردید وجود ندارد و اگر به آن توجه شود ناامنی‌ها بیشتر شده، گزارش قابل شنیدن است حکومت افغانستان بخصوص نیروهای امنیتی و ارگان‌های کشفی باید روی این گزارش غور نمایند و بعد از آن دست بکار شوند تا برای ناامنی‌های جاری راه حل جستجو کنند."

از سوی هم شماری کارشناسان نظامی با توجه به این گزارش به حکومت پیشنهاد می‌کنند که ارگان‌های کشفی و استخباراتی را تقویت نماید تا در زمان معین از وقوع حوادث جلوگیری کنند.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، جامعه جهانی مشخصاً ایالات متحده امریکا باید نیروهای امنیتی افغان را بگونه درست تجهیز و حمایت نماید و به‌خاطر جلوگیری از وقوع حوادث تروریستی معلومات اسخباراتی را با آنان در میان گذارند.

فرشته ندا