آغاز اقتدار ترمپ، تضعیف گروه داعش و رویدادهای مهم دیگر در سال ۲۰۱۷!

  • آغاز دوره اقتدار دونالد ترمپ

در آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی دونالد ترمپ به‌حیث رئیس جمهور امریکا حلف وفاداری یاد کرد، پالیسی "نخست از همه امریکا" را اعلان کرد.

آقای ترمپ در دومین روز قدرتش با اعتراضات هزاران تن در واشنگتن مواجه شد و در نخستین روزهای ریاست جمهوری اش بالای مسافرت اتباع پنج کشور اسلامی به امریکا محدویت مؤقت وضع کرد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

در هفته‌ها و ماه‌های بعد از آن، دونالد ترمپ بالای متحدان ناتوی امریکا فشار آورد تا بودجه‌های دفاعی و سهمیه های شان را در این پیمان افزایش دهند.

مهترین رویداد دیگر سال ۲۰۱۷ میلادی در امریکا، تحقیقات در مورد مداخلۀ روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ این‌کشور بود که رابرت مولر رییس سابق ادارۀ اف. بی.‌آی به‌حیث تحقیق کنندۀ خاص در آن گماشته شد.

  • افزایش تنش‌ها میان امریکا و کوریای شمالی

آزمایش‌های پیهم راکتی کوریای شمالی مسئله مهم دیگر سال ۲۰۱۷ میلادی محسوب می‌شود. کوریای شمالی در این سال به آزمایشات اتمی و راکت‌های بالیستیک ادامه داد و به حمله بالای امریکا تهدید کرد که باعث

آزمایش راکت بالیستیک از سوی کوریای شمالی

تبادلۀ تهدیدها بین دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا و کیم جونگ اون رئیس جمهور کوریای شمالی شد.

در همین سال بود که کیم جانگ برادر اندر رئیس جمهور کوریای شمالی در مالیزیا مسموم و کشته شد.

  • خشونت‌های نظامیان برما در برابر مسلمانان در روهینگیا

منازعۀ مهم بین‌المللی دیگر در سال ۲۰۱۷ میلادی، خشونت‌های نظامیان برما در برابر اقلیت مسلمانان در روهینگیا در این‌کشور بود که جهان را با یک بحران دیگر مهاجرت مواجه ساخت.

شماری از مسلمانان که از میانمار به بنگلادیش فرار کرده‌اند.

به گفته دکتوران بدون سرحد، نظامیان برما در نخستین ماه‌های آغاز عملیات در روهینگیا، ۶۷۰۰ تن را کشتند، قریه‌ها و خانه‌های آن‌ها را سوختاندند و این خشونت‌ها باعث بی‌جا شدن و مهاجرت صدها هزار روهینگیایی به کشور همسایه بنگلادیش شد که در شرایط خیلی ناگوار بسر می‌برند.

  • ختم خلافت خود خواندۀ داعش در سوریه و عراق

در سال ۲۰۱۷ میلادی، سوریه و عراق نیز شاهد دگرگونی‌های چشمگیر بوده، مراکز خلافت گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) در این کشورها از بین برده شدند. در این سال داعش همۀ قلمروش، بطور خاص موصل در عراق

شماری از جنگجویان گروه داعش

و رقه را در سوریه از دست داد. نیروهای عراقی بعد از جنگ کوچه به کوچه شهر موصل را تصرف کردند. بعد از آن نیروهای ائتلاف، جنگجویان داعش را در شهر رقه سرکوب کردند. اما با آن‌هم گروه سرکوب شدۀ داعش در سوریه یک تهدید محسوب می‌شود.

  • آغاز موجی از حملات تروریستی در اروپا

در سال ۲۰۱۷ میلادی سلسلۀ از حملات تروریستی در اروپا صورت گرفت. شهرهای بزرگ مانند استکهلم، پاریس، بارسلونا، منچستر و برخی شهر‌های دیگر اروپا شاهد این حملات بودند.

  • بحران بشری ناشی از رقابت ایران و عربستان در یمن

رقابت بین عربستان سعودی و ایران در سال ۲۰۱۷ به سطح تازه و جدید آن تبارز یافت و وضعیت شرق میانه را بیشتر مغلق ساخت. در نتیجۀ رقابت این دو کشور، بحران بشری در یمن افزایش یافت و باعث تنش‌های بیشتر در لبنان شد. عربستان سعودی و برخی کشورهای دیگر عرب روابط دیپلوماتیک‌شان را با قطر قطع کردند.

هم‌چنان پادشاه عربستان سعودی فرزند ۳۲ ساله‌اش محمد بن سلمان را به عوض محمد بن نایف به‌حیث ولیعهد این‌کشور انتخاب کرد. در همین سال بود که برای نخستین بار به زنان در عربستان سعودی اجازۀ راننده‌گی داده شد.

در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی دونالد ترمپ برای اولین بار اعلان کرد که شهر بیت‌المقدس را به‌حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و برخی کشورهای اسلامی، متحدان اروپایی امریکا و سایر کشورهای جهان با آن ابراز مخالفت کردند و سازمان ملل متحد این تصمیم رئیس جمهور ترمپ را رد کرد.