اشرف غنی خواهان ختم جنگ افغانستان از راه سیاسی شد

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از دادن پاسخ مثبت طالبان به اعلام آتش‌بس از سوی حکومت این کشور، ابراز خرسندی می‌کند.

آقای غنی روز یک‌شنبه در هجدهمین نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای در چین گفت که ثبات افغانستان می‌تواند با ثبات همه کشورهای منطقه کمک کند.

آقای غنی گفت که آماده‌است از راه سیاسی به جنگ میان حکومت و طالبان مسلح خاتمه دهد:

محمد اشرف غنی

وی افزود:

"ما خرسندیم که طالبان اعلام آتش‌بس ما را در روزهای عید پذیرفتند، این در ۲۳ سال اولین بار است و ما خواهان همکاری شما در زمینه گفتگو‌های صلح افغانستان هستیم."

طالبان روز شنبه خواست آتش‌بس مؤقت از سوی حکومت افغانستان را پذیرفتند و با نشر اعلامیه‌ای گفتند که در سه روز عید سعید فطر بر نیروهای امنیتی افغان حمله نخواهند کرد.

پس از آتش‌بس مؤقت میان حکومت و طالبان مسلح حالا خواست‌ها برای تمدید آن افزایش یافته‌اند.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه نیز در نشست عمومی روز یک‌شنبه این جرگه گفت که آتش‌بس مؤقت میان حکومت و طالبان باید تمدید گردد.

از سوی هم عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه می‌گوید که تمدید آتش‌بس خواست و نیاز مردم است و باید هر دو جناح آنرا در نظر بگیرند.

شورای عالی صلح افغانستان نیز می‌گوید که تمدید آتش‌بس می‌تواند زمینه را برای آغاز گفتگوهای صلح در این کشور فراهم سازد.

امین الدین مظفری منشی این شورا روز یک‌شنبه در نشستی به مناسبت استقبال از آتش‌بس مؤقت میان حکومت و طالبان مسلح در این باره در کابل گفت:

"شورای عالی صلح از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان از اعلام کننده‌های آتش‌بس مؤقت خواهش می‌کند که با تفاهم و با آغاز مذاکره زنده و مستقیم بین‌الافغانی زمینه آتش‌بس درازمدت و دایمی را در کشور مساعد بسازد."

در این حال صفیه صدیقی از فعالان زن می‌گوید که برای مطرح ساختن خواست‌های دو طرف ضرورت به مذاکره است و مذاکره به گفته وی نیاز به تمدید آتش‌بس دارد.

امریکا، ناتو، سازمان ملل، روسیه، ایران و برخی کشورها و سازمان‌های دیگر نیز از این ابتکار حکومت افغانستان ستایش و پشتیبانی کرده‌اند.

از سوی هم ملا عبدالسلام ضعیف سفیر رژیم طالبان در اسلام آباد در صحبت با برخی از رسانه‌ها ابراز امیدواری کرده که آتش‌بس مؤقت میان حکومت و طالبان مسلح تا چند ماه تمدید شود و زمینه برای گفتگوهای صلح فراهم گردد.

نسیم شفق