مشرانو جرگه: استخبارات منطقه می‌خواهد داعش را بدیل طالبان قرار دهد

اعضای مشرانو جرگه پس از آتش‌بس سه روزه میان حکومت و طالبان می‌گویند، استخبارات منطقه در تلاش این است تا داعش را به عنوان بدیل طالبان جابجا کنند.

سناتوران در نشست عمومی روز سه‌شنبه ‌شان گفتند، این یک زنگ خطر برای حکومت است و باید در این راستا توجه صورت گیرد.

محمد رحیم حسن یار یکی از سناتوران در این باره گفت:

"استخبارات منطقه در حال جابجا کردن داعش به عنوان بدیل طالبان اند، این یک زنگ خطر برای حکومت است و حوادثی که در ننگرهار صورت گرفت این پیام را به حکومت می‌دهد، هرگاه که منفعت استخبارات منطقه به خصوص پاکستان موجود نباشد و اگر با طالبان صلح هم شود داعش به عنوان بدیل طالبان اهداف‌شان را عملی می‌کند و در افغانستان دست به حمله می‌زند."

این در حالی‌است که گروه موسوم به دولت اسلامی «داعش» در روز‌های عید و در روز‌های آتش‌بس بالای تجمعات مردم حمله کرد که ده‌ها قربانی برجا گذاشت.

این گروه پیش از این هم به شمول کابل در برخی ولایت‌های کشور حمله‌های را انجام داده‌است.

هم‌چنان در این اواخر برخی احزاب سیاسی ‌گفته‌اند، تهدید داعش با گذشت هر روز افزایش می‌یابد.

اما محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه که ریاست جلسه روز سه‌شنبه را به عهده داشت می‌گوید، حکومت باید برای سرکوب داعش دست به کار شود.

محمد علم ایزدیار

وی افزود:

"در روز‌های عید مردم ننگرهار قربانی‌های زیادی دادند، در بخش‌های مختلف کشور بیش از ۷۰ تن کشته شدند، دشمنان مردم افغانستان با نام‌های مختلف مردم را می‌کشند، حکومت باید در سیاست خود تغییر جدی بیاورد و در این بخش توجه جدی کند."

این در حالی‌است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان چندی پیش در نشست تاشکند گفته‌است، حدود یک هزار عضو داعش در این کشور کشته شده و در حال حاضر حدود دو هزار عضو این گروه در افغانستان فعالیت می‌کنند.

آقای غنی گفته‌است، گروه موسوم به دولت اسلامی «داعش» در افغانستان در حال شکست است.

از سوی هم محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید گروه داعش برای آنان تهدید جدی نیست.

وی افزود، اگر طالبان مسلح با حکومت افغانستان آتش‌بس کنند، از بین بردن گروه داعش ساده تر خواهد بود.

محمد رادمنش

وی گفت:

"اگر طالبان مسلح با حکومت آتش‌بس کنند از بین بردن داعش و القاعده کار ساده‌است و عملیات‌های ما برای سرکوب کردن گروه داعش جریان دارد."

آقای رادمنش می‌پذیرد که داعش محصول فعالیت‌های استخبارات منطقه‌است و به گفته وی استخبارات منطقه نمی‌خواهد تا در افغانستان صلح تأمین شود.

وی افزود که آنان بر ضد گروه‌های داعش و مخالفین مسلح دیگر عملیات‌های شانرا ادامه می‌دهند تا این گروه‌ها نابود شوند.

نصرت پارسا