اشرف غنی: اول انتخابات، بعد صلح

تیم انتخاباتی "دولت‌ساز" به رهبری محمد اشرف غنی حین یک همایش کمپاینی در پکتیا

با گرم شدن کارزار انتخابات، بحث صلح نیز داغ‌تر می‌شود.

محمد اشرف غنی نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده و رئیس جمهور کنونی در همایش انتخاباتی خود در ولایت پکتیا، ساعاتی پس از تأکید رهبر گروه طالبان بر راه‌حل صلح‌آمیز جنگ، گفت که اول باید حاکمیت ملی کشور تأمین شود و بعد در باره صلح تصمیم گرفته شود.

جنگ و صلح همچنان موضوع اصلی سخنان آقای غنی است. او به تقاضاها، انتقادها و موضع‌گیری گروه‌ها و جناح‌های گوناگونی پاسخ می‌دهد و بدون این‌که اشاره‌ای به پیام عیدی رهبر طالبان کند، می‌گوید کشور را "طالبستان" نمی‌خواهد.

اشارۀ آقای غنی به نگرانی‌ها از نقش این گروه در آیندۀ کشور است.

در حالی که مذاکرات گروه طالبان با مقام‌های آمریکایی وارد مراحل تعیین کننده‌ای می‌شود، آقای غنی می‌گوید که اولویت دولت فعلاً انتخابات است.

محمد اشرف غنی نامزد ریاست جمهوری و رهبر تیم انتخاباتی "دولت‌ساز" حین سخنرانی در یک همایش کمپاینی در پکتیا

آقای غنی افزود: "مردم صلح می‌خواهند. افغانستان می‌خواهیم، طالبستان نمی‌خواهیم. برای بیگانه‌گان جشن می‌گیرید و برای مردم افغانستان سوگ و غم می‌آورید. هر صبح گزارشی از خون‌ریزی برایم می‌رسد. آیا فرزندانم را در میان حکومت طالبانی تقسیم کنم؟ نه، نه! این افغانستان تمامی ملت است. ما برای تقسیم نیامده‌ایم."

آقای غنی که روز پنجشنبه «۱۷ اسد ۱۳۹۸» برای انجام کارزارهای انتخاباتی به ولایت پکتیا رفته به اهالی این ولایت تعهد داد که در گام نخست صلح را به این ولایت بازخواهد گرداند.

رهبر تیم انتخاباتی "دولت‌ساز" در حالی این سخنان را به زبان می‌آورد که با پایان دور هشتم گفتگوهای مقام‌های امریکایی و طالبان در قطر، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان از پیشرفت‌هایی در این دور گفتگوها سخن زده‌است.

اما اینکه این گروه چه زمانی با حکومت افغانستان وارد گفتگوهای مستقیم می‌شود؟ روشن نشده‌است.

در این میان، ملا هبت‌الله رهبر گروه طالبان در پیامی که به مناسبت عید سعید قربان به رسانه‌ها فرستاده، به راه‌حل صلح‌آمیز در افغانستان تأکید کرده، پیامی که ظاهراً چراغ سبزی برای گفتگوهای صلح افغانستان را نشان می‌دهد.

ملا هبت‌الله در این پیام از اعضای این گروه خواسته که برای حفاظت از مردم، پروژه‌های بزرگ و عام‌المنفعه و حفاظت از سرمایه‌ها و دارایی این کشور تلاش کنند. او گفته که نقش محوری "امارت اسلامی" صلح و آشتی است.

در حالی‌که این رهبر گروه طالبان در پیام عیدی گذشته‌اش گفته بود که به جنگ در افغانستان ادامه خواهد داد و به‌زودی‌ها آتش‌بس را نخواهد پذیرفت.

اما در این میان محمد اشرف غنی تأکید می‌کند، تا زمانی که طالبان به جنگ ادامه دهند، دولت افغانستان نیز به نبرد در برابر این گروه ادامه خواهد داد.

با این حال، شماری از رقیبان محمد اشرف غنی او را به خاک زدن در چشم مردم و تعهدات میان‌تهی متهم می‌کنند.

ابراهیم الکوزی یکی از نامزدان ریاست جمهوری در یک نشست خبری گفت که رئیس جمهور غنی میدان پیکارهای انتخاباتی را برای سایر نامزدها محدود کرده است.

محمد ابراهیم الکوزی نامزد ریاست جمهوری افغانستان

آقای الکوزی می‌افزاید: "او تمامی خیانت‌ها را انجام داده است. او باید به خیانت ملی متهم شود و محاکمه شود، اجماع سیاسی و مردم افغانستان باید بسیج شوند، رفتن به انتخابات با او اشتباه است، زیرا او یک رقیب سالم نیست. به این آرمان نمی‌رسد."

با این همه انتقادها بر این است که نامزدان ریاست جمهوری به جای ارائه برنامه‌های انتخاباتی‌شان بیشتر بر کنایه‌ها در برابر یک دیگر می‌پردازند و تا کنون از برنامه‌های‌شان در پیوند به صلح، امنیت و یا اقتصاد برای مردم تعهد روشنی دیده نشده‌است.