زلمی خلیلزاد:‌ با طالبان روی چهار نکته در اصول توافق شده‌است

زلمی خلیلزاد نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان حین گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو آزادی در کابل. July 31 2019

زلمی خلیلزاد نماینده ويژۀ امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید با گروه طالبان در بارۀ چهار نکته "در اصول" به توافق رسیده‌اند.

آقای خلیلزاد در یک گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو آزادی روز دوشنبه (۱۱ سنبله) افزود که اکنون دونالد ترمپ، رئیس جمهوری امریکا، در مورد پیش‌نویس موافقتنامه تصمیم خواهد گرفت.

خلیلزاد گفت: "نخست در مورد مسئلۀ تروریزم که از مناطق تحت کنترل طالبان نباید خطری متوجه امریکا و همکارانش شود. دیگر مسئلۀ کم شدن و بیرون شدن نیروهای [امریکایی از افغانستان] وابسته به شرایط است. سوم مسئلۀ مذاکرات بین‌الافغانی و چهارم آتش‌بس دائمی."

Your browser doesn’t support HTML5

زلمی خلیلزاد: در اصول با طالبان توافق شده‌است

نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان پس از پایان نهمین دور گفت‌وگو با طالبان در دوحه قطر، روز یکشنبه وارد کابل شد.

او پیش‌نویس توافقنامه میان امریکا و طالبان را به محمداشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی افغانستان نشان داده است.

اما تلاش‌های دیپلوماتیک امریکا به هدف ختم طولانی‌ترین جنگ تاریخ این کشور، از میزان خشونت‌ها در افغانستان نکاسته است.

طالبان به تازگی بر مراکز ولایت‌های استراتژیک کندز و پلخمری در شمال افغانستان حمله کردند.

Your browser doesn’t support HTML5

حمله طالبان بالای شهر کندز عقب زده شد

این حملات بر روند گفت‌وگوهای صلح سایه افگنده است. آقای خلیلزاد در این مورد گفت که طالبان را به کاهش خشونت‌ها ترغیب کرده‌است. او افزود: "باید بگویم که ما هنوز با طالبان در باره کاهش جنگ و ختم جنگ به موافقه نرسیده‌ایم."

آقای خلیلزاد همچنین گفت: "امیدواری ما این است زمانی‌که موافقتنامه نهایی می‌شود، از شدت جنگ کاسته شود، و سرانجام، یک قدم به طرف آتش‌بس همه شمول گذاشته شود. ما مخالف حمله‌ها بر کندز و پلخمری بودیم."

پیش از این مایک پامپئو وزیر خارجه امریکا اظهار امیدواری کرده بود که پیش از اول ماه سپتمبر توافق با گروه طالبان به دست آید. اما هنوز توافق نهایی میان دو طرف اعلام نشده است.

موضوع دیگری که انتقاد برخی را برانگیخته، این است که گروه طالبان همچنان از نشانی "امارت اسلامی افغانستان" سخن می‌گوید. حمله‌های ائتلاف به رهبری امریکا حدود هجده سال پیش رژیم امارت طالبان را سرنگون کرده بود.

آقای خلیلزاد در پاسخ به این پرسش رادیو آزادی که طالبان در متن موافقتنامه با چه نام یاد خواهد شد، چنین گفت: "طالبان می‌خواهند که نام امارت اسلامی را ذکر کنند، اما اگر آن را ذکر کنند، ما این گروه را به حیث طالبان می‌شناسیم. به حیث یک دولت به گونه رسمی نمی‌شناسیم. در آن روز یک اعلامیۀ مشترک هم آماده می‌شود که ما افغانستان را به حیث حکومت مشروع می‌شناسیم."

حکومت افغانستان همواره بر حفظ نظام "جمهوری اسلامی" و دستآوردهای هجده ساله در این کشور تأکید کرده‌است.

روند صلح در افغانستان با امیدواری و نگرانی همراه است. مردم عادی خواهان برقراری آتش‌بس همیشگی هستند. اما نگرانی بسیاری‌ها به ویژه زنان و جوانان این است که مبادا در هر نوع معاملۀ صلح توافق طالبان دستاوردهای هجده ساله افغانستان از دست رود.