وزیر خارجه‌ امریکا: راه حل سیاسی تنها در صورت کاهش چشم‌گیر خشونت‌ها ممکن است

مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا

مایک پومپیو که در یک نشست خبری با خبرنگاران کشورهای آسیای جنوبی و آسیای مرکزی در مورد نقش امریکا در مبارزه با ویروس کرونا صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سؤال خبرنگار رادیو آزادی آیا امریکا بالای طالبان فشار می‌آورد که خشونت را کاهش دهند تا دولت افغانستان بتواند امکانات بیشتر را برای مبارزه با کرونا تخصیص دهد؟

گفت: "شما به‌خشونت که طالبان بالای افغانستان تحمیل می‌کنند اشاره کردید، من شخصاً خودم و سفیر خلیل‌زاد تلاش داریم اطمینان یابیم که تمامی طرف‌ها به تعهدات خود عمل کنند."

آقای پومپیو گفت: "هم طالبان باید به توافق‌نامه عمل کنند و هم دولت افغانستان به اعلامیه‌ مشترک. این مسیر از زمانی امضاء شدن موافقت‌نامه ناهموار بوده‌است، اما شاهد گام‌های به پیش نیز بوده‌ایم. مثلاً رهایی زندانیان در یک هفته‌ گذشته آغاز شد. همچنان امیدواریم که حکومت افغانسان، پیش از این‌که خیلی دیر شود، بتواند تیم را بسازد که وارد گفت‌وگوهای صلح شود."

شماری از زندانیان رها شدۀ طالبان از سوی حکومت افغانستان

آقای پومپیو افزود: "ما با کشورهای منطقه هم کار می‌کنیم تا آن‌ها نیز برای پایان جنگ و رسیدن به یک راه حل سیاسی کمک کنند. این راه حل می‌تواند در شرایط کاهش خشونت‌ها اتفاق بیفتد. ما با تمام جهت‌ها کار می‌کنیم تا خشونت را کاهش دهند و یک راه حل سیاسی تنها در موجودیت کاهش چشم‌گیر خشونت‌ها ممکن است."

آقای پومپیو همچنین گفت که دولت امریکا با تمام نهادها و طرف‌های ذیدخل به‌شمول دولت افغانستان، نهادهای غیر دولتی و طالبان کار می‌کند تا روند صلح افغانستان به نتیجه برسد. آقای پومپیو گفت که روند صلح در افغانستان نه‌تنها برای این کشور، بلکه برای پاکستان، ایران و تمام آسیای جنوبی و آسیای مرکزی مهم است.

دیدار اخیر رئیس جمهور غنی و مایک پومپیو

آقای پومپیو پس از آن‌که تلاش‌هایش برای میانجی‌گری میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله بی‌نتیجه پایان یافت، اعلام کرد که امریکا یک میلیارد دالر از کمک‌هایش را به دلیل ناکامی رهبران افغانستان در تشکیل یک حکومت همه شمول و عدم تشکیل هیئت مذاکره کننده‌ی صلح، کاهش می‌دهد. این اعلامیه نگرانی‌های فراوانی در کابل به وجود آورده‌است. البته حکومت رئیس جمهور غنی اعلام کرده است که با پیش‌گرفتن «اقتصاد ریاضتی» جلو تأثیرات منفی کاهش یک میلیارد دالر در کمک‌های امریکا را می‌گیرد.

دیدار اخیر عبدالله عبدالله و مایک پومپیو

رسانه‌های بین‌المللی گزارش کرده بودند که این یک میلیارد دالر بیشتر از بودجه‌ی نیروهای امنیتی افغانستان کاهش خواهد یافت.

آقای پومپیو در بخشی دیگر از سخنانش سازمان صحی جهان یا (WHO) را در مبارزه با ویروس کرونا و مسئول قرار دادن کشوری‌که این ویروس از آن نشئت کرده‌است، ناکام خواند.

او گفت: "زمانی‌که این نهادها شکست می‌خورند و نمی‌توانند به وظیفه‌ی خود عمل کنند و به نیازهای جهان در این مقطع رسیدگی کنند، ما راهکاری دیگر را می‌یابیم که بتواند کمک کند. سازمان صحی جهان در این رابطه شکست خورده‌است. آن‌ها نتوانستند کشوری‌که از آن ویروس کرونا نشئت کرده بود را پاسخ‌گو قرار دهند."

ووهان چین، شهری‌که ویروس کرونا از آن نشئت کرد.

وزیر خارجه‌ی امریکا بحران جهانی ناشی از ویروس کرونا را بدترین بحران صحی جهان در ۱۰۰ سال گذشته خواند: "امروز در بدترین شرایط یک بیماری عالم‌گیر در بیش از ۱۰۰ سال گذشته قرار داریم. امریکا بیش از ۵۰۰ میلیون دالر در بخش کمک‌های خارجی برای مبارزه با ویروس کرونا اختصاص داده‌است." رقمی‌که به‌گفته‌ی آقای پومپیو هیچ کشور دیگر توان پرداخت آن را ندارد.

آقای پومپیو همچنان گفت که امریکا حدود ۴۰ میلیون دالر را برای کمک به کشورهای جنوب آسیا و آسیای میانه تخصیص داده‌است. به‌گفته‌ی او این بخشی از ۶،۵ میلیارد دالری است که امریکا برای این منطقه در جریان سال‌های اخیر کمک کرده‌است.