عبدالله: محل مذاکرات نباید سبب تاخیر گفت‌وگوهای صلح شود

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفته که هیئت مذاکره‌کننده صلح حکومت باید جزئیات گفت‌وگوها را به این شورا ارایه کند و حمایت کامل شورا را با خود داشته باشد.

عبدالله عبدالله روز شنبه (ششم جدی) در دومین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی گفت که مذاکرات صلح باید در زمان تعیین شده برگزار شود: "هیئت مذاکره‌کننده باید با یک رهنمود واضح این مرجع با صلاحیت در ارتباط به صلح بروند و در دور دوم مذاکرات در تاریخ تعیین شده با آمادگی کامل بروند و از جمهوری اسلامی افغانستان نمایندگی کنند. محل مذاکرات نباید سبب تاخیر گفت‌وگوها شود."

دومین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی در کابل

در شورای عالی مصالحه ملی علاوه بر حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین، عبدرب رسول سیاف و امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری، شماری از مقامات پیشین و سیاسیون عضویت دارند.

امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان

امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری در این نشست گفت که در تاریخ معاصر افغانستان این نخستین بار است که یک مشکل بزرگ از راه گفت‌وگو حل می‌شود، پس نباید فرصت به میان آمده از دست برود: "در ماحول تاریخی اولین بار است که در افغانستان معاصر پس از احمد شاه بابا، که ما می‌خواهیم یک مشکل را برایش راه حل سیاسی پیدا کنیم. بقیه مشکلات از راه‌های دیگر حل‌وفصل شده‌اند."

معصوم ستانکزی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان

معصوم ستانکزی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت در این نشست گفت که روند مذاکره با مشکلات و پیچیدگی همراه است، اما به گفته وی هیئت از دولت جمهوری اسلامی و مردم افغانستان دفاع می‌کند.

هیئت‌های مذاکره‌کننده حکومت و طالبان پس از سه ماه گفت‌وگو موضوع‌های پیشنهادی خود را برای دور دوم مذاکرات با هم مبادله و برای یک وفقه سه‌هفته‌ای محل مذاکرات را ترک کردند.

دور دوم گفت‌وگوهای صلح در شانزدهم جدی در دوحه، پایتخت قطر، از سر گرفته خواهد شد.

بیشتر در این باره: اشرف غنی ولایت کندهار را برای دور بعدی مذاکرات صلح به طالبان پیشنهاد کرد

چند روز پیش محمداشرف غنی، رئیس جمهوری از گروه طالبان خواست که مذاکرات را در شهر کندهار ادامه دهند.

اما این گروه این درخواست را رد کرده و گفته که در اوضاع کنونی رهبران طالبان برای گفت‌وگو به افغانستان نخواهند رفت.