گفت‌وگوی حامد کرزی و تام ویست؛ 'نیاز فوری به گفت‌وگوی ملی واقعی میان افغان‌ها است'

(راست-چپ) توماس ویست نمایندهٔ ویژهٔ وزارت امور خارجهٔ امریکا برای افغانستان و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان

در ادامهٔ آغاز تلاش‌های امریکا برای گفت‌وگوی افغان‌ها، توماس ویست نمایندهٔ ویژهٔ وزارت امور خارجهٔ امریکا برای افغانستان با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان صحبت کرده‌است.

ویست جمعه شب در تویترش جزئیات این تماس تیلیفونی را منتشر کرده و نوشته است، آن‌ها در مورد نیاز فوری گفت‌وگوی ملی واقعی میان افغان‌ها در مورد آیندهٔ کشور شان صحبت کرده‌اند.

توماس ویست افزود، حامد کرزی نگرانی عمیق خود را در مورد اقتصاد افغانستان و جوانان افغان با او شریک کرده‌است.

افغان‌ها در مورد اقتصاد و آیندهٔ کشور شان به شدت نگران اند.
توماس ویست

آقای ویست می‌گوید، افغان‌ها در مورد اقتصاد و آیندهٔ کشور شان به شدت نگران اند.

این مقام بلند پایهٔ امریکا برای افغانستان می‌افزاید، به علت بسته شدن مکاتب لیسه از سوی طالبان به روی دختران، افغانستان در حال عقب‌گرد است و بنابر این حامد کرزی بر باز شدن بی‌درنگ مکاتب دختران تأکید می‌کند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در صفحهٔ رسمی فیسبوک‌اش نوشته است، او در گفت‌وگو با توماس ویست دیدگاه خود را در مورد وضعیت فعلی افغانستان، وضعیت اقتصادی و برای تأمین صلح و ثبات دایمی در افغانستان بر نیاز مذاکرات بین‌الافغانی شریک کرده‌است.

او نوشته است: "هر دو جانب برای پیشرفت افغانستان، بر هرچه زودتر باز شدن مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران تأکید کردند."

بیشتر در این باره: چقدر زمینه مساعد است تا افغان‌ها باهم بنشینند و سرنوشت کشور را تعیین کنند؟

در همین حال، توماس ویست می‌گوید، هرچند جامعهٔ جهانی به کمک‌های بشری با افغان‌ها ادامه می‌دهد، اما طالبان باید مسئولیت خود را انجام دهند.

طالبان باید مسئولیت خود را انجام دهند.
توماس ویست

به‌گفتهٔ او نه‌تنها در کمک‌های بشری مداخله نکنند، بلکه حکومتی را تشکیل دهند که سرمایه‌گذاران مسلکی را جذب و کادرهای تحصیلی را دوباره به کار بگمارند.

تام ویست با اشاره به وضعیت فعلی افغانستان، ثبات و مشکلات مردم نوشته است، هنوز راه طولانی در پیش است.

از سوی هم کارن دیکر، سرپرست سفیر امریکا برای افغانستان که هفتهٔ پیش برای صحبت با زنان افغان به ترکیه رفته بود، آن‌جا با شماری از اعضای اتاق تجارت و صنایع زنان دیدار کرده‌است.

خانم دیکر صبح روز جمع در تویتر‌ش نوشته است، در این دیدار در مورد چالش‌ها و فرضت‌های اقتصادی معلومات زیادی کسب کرده‌است.

اما او افزود، این‌گونه به نظر می‌رسد که چالش‌ها بیشتر از فرصت‌ها است.

بیشتر در این باره: دیدار شارژدافیر سفارت امریکا در افغانستان با زنان تاجر افغان در استانبول

اما طالبان در مورد این روند تازه آغاز شده برای افغان‌ها چیزی نمی‌گویند، روندی‌که ظاهراً تلاش برای ایجاد چنین حکومتی است که قابل پذیرش افغان‌ها باشد و مشروعیت جهانی داشته باشد.

جامعهٔ جهانی به شمول امریکا همین اکنون از فروپاشی وضعیت اقتصادی و سیاسی افغانستان به شدت نگران اند و از همین رو، دیدار و گفت‌وگو‌های نماینده‌گان شان برای افغاستان را با جوانب دخیل در مسایل این کشور افزایش داده‌اند.

اما در این بخش بحث مهم طالبان اند که بر بنیاد کزارش‌های سازمان ملل هنوز هم به شمول امریکا نتوانسته باور جامعهٔ جهانی را کسب کنند.

تأمین حقوق بشری مردم افغانستان مسئله دیگری است که رژیم کنونی طالبان را زیر سؤال برده است.

توماس نیکلاسن نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای افغانستان به تازگی بار دیگر گفته است، طالبان به سطح گستردهٔ حقوق بشری افغان‌ها را نقض کرده‌اند.

(راست-چپ) توماس ویست نمایندهٔ ویژهٔ وزارت امور خارجهٔ امریکا برای افغانستان و توماس نیکلاسن نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای افغانستان

اما طالبان این را نمی‌پذیرند و می‌گویند، پس از بازگشت آن‌ها، حقوق همه مردم افغانستان تأمین است و این نوع اظهارات را پروپاگند در برابر خود شان می‌دانند.

طالبان به سطح گستردهٔ حقوق بشری افغان‌ها را نقض کرده‌اند.
توماس نیکلاسن

اما توماس نیکلاسن با اشاره به گزارش گزارش‌گر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغاستان می‌گوید، پس از لغو کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از سوی طالبان و اعمال محدودیت بر رسانه‌های آزاد، امور آن‌ها اهمیت بیشتری یافته است.