بلینکن: تصمیم خروج نیروها مانع اعزام نسل بعدی برای جنگیدن و مردن در افغانستان شد

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریک

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفت که تصمیم رئیس جمهور جو بایدن برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دشوار، اما مهم بوده است که منجر به پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ بیرون مرزی امریکا شده است.

آقای بلینکن یک‌شنبه شب در گفت‌وگویی با تلویزیون "سی ان ان" گفت که آنها به عنوان یک دولت مصمم هستند که جنگ طولانی امریکا در افغانستان از جمله رویداد ابی گیت را ارزیابی کنند و از آن برای آینده درس بگیرند.

وزیر خارجۀ امریکا همچنین تاکید کرد که آنها هرگز نسل دیگری را برای جنگ و مردن به افغانستان نمی فرستند:
"در همان زمان رئیس جمهور تصمیم بسیار دشوار اما مهمی برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ ۲۰ سالۀ امریکا گرفت. ما می‌خواهیم این را تأیید کنیم و کاری که رئیس جمهور انجام داده است تضمین می‌کند که نسل بعدی ما برای جنگیدن و مردن به افغانستان نخواهد رفت. مانند بیست سال گذشته، پس ما کار درستی انجام دادیم."

تصمیم حکومت رئیس جمهور بایدن مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بارها زیر سوال رفته است و شدیدترین انتقاد در این زمینه مربوط به حمله‌ای است که در ۲۶ آگست ۲۰۲۱ در جریان عملیات تخلیه افغان‌ها در دروازۀ ابی گیت میدان هوایی کابل رخ داد.

در این رویداد علاوه بر ۱۳ سرباز امریکایی، ۱۷۰ افغان کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

ظاهراً بارزسی و پرسش‌های مجلس سنا و مجلس نمایندگان امریکا در بارۀ تصمیم خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هنوز به پایان نرسیده است.

مایکل مک کال، رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا

از این میان مایکل مک کال، رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا می‌گوید که شماری از مقام‌های ادارۀ بایدن را برای بازپرسی در بارۀ خروج سربازان امریکایی از افغانستان فراخوانده است.

وی شب گذشته در گفت‌وگو با تلویزیون سی ان ان اظهارات برخی مقامات امریکایی در بارۀ خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را مورد انتقاد قرار داد:
"پیام‌هایی که جین ساکی از کاخ سفید می‌فرستاد با آنچه در زمین رخ می‌داد بسیار متفاوت بود. جان کربی گفت که آنها هیچ سلاحی در آنجا نگذاشته اند. این گمراه کننده است. من می‌توانم به شما نشان بدهم که در آنجا به ارزش هفت میلیارد دالر سلاح و مهمات و همچنان پول نقد باقی مانده است. ند پرایس از وزارت امور خارجه اظهارات مختلفی بیان می‌کند."

گفتنی است که جنرال فرانک مک کنزی، فرمانده سابق فرماندهی مرکزی ایالات متحدۀ امریکا "سنتکام" نیز در گفت‌وگو با فاکس نیوز از خروج سربازان امریکایی از افغانستان ابراز ندامت کرده است.

او گفت، تاریخ این تصمیم را به گونه‌ای که آنها انجام دادند "به عنوان یک نقص کشنده " در نظر خواهد گرفت.