لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

سفینهء فضایی منگل یان هند داخل مدار مریخ شد


(عکس جنیهء تزیینی دارد)
(عکس جنیهء تزیینی دارد)

سفینهء فضایی ساخت هند که منگل یان (Mangalyaan) نام دارد و حدود 10 ماه قبل به هدف تحقیقات در مورد کرهء مریخ به فضا پرتاب شده بود، بعد از پیمودن فاصلهء 660 ملیون کیلومتر روز چهارشنبه بیست و سوم سپتامبر سال 2014 میلادی بطور موفقانه داخل مدار کرهء مریخ شد.

نرندرا مودی صدراعظم هند در حالیکه با شادمانی در سازمان تحقیقات فضایی (ISRO) آن کشوردر نزدیک شهر بنگلور (Bangalore) صحبت می کرد با ابراز اینکه ، موفقیت برنامهء فضایی یک سمبول درخشان توانایی هند به حیث یک ملت است. اظهار داشت:

"امروز تاریخ ساخته شد. تلاش متهورانه ما برای دسترسی به ناشناخته ها به رسیدن به آنچه که تقریباً ناممکن به نظر می رسید، انجامید. من به دانشمندان ادارهء (ISRO) و مردم هند این مناسبت تاریخی را تبریک می گویم."

پیروزی ماموریت سفینهء فضایی منگل یان (Mangalyaan) که برای تحقیقات در زمینهء جستجوی حیات در کرهء مریخ طرح شده است، منبع بزرگ افتخار ملی هند به شمار می آید که برای موفقیت در عرصهء تحقیقات فضایی در آسیا رقابت می کند.

هند می خواهد در زمینهء تحقیقات فضایی از کشور بزرگ آسیایی چین که ملیارد ها دالر را در این عرصه مصرف کرده است، عقب نماند. چین تلاش می کند که تا پایان دههء جاری یک استیشن فضایی را بسازد.

به نوشتهء آژانس خبری فرانس پرس، هند برای ماموریت سفینهء فضایی منگل یان صرف 74 ملیون دالر را مصرف کرده است که در تناسب با مصارف سفینهء فضایی میون (MAVEN) ادارهء تحقیقات فضایی امریکا یا ناسا (NASA) خیلی کم است.

با موفقیت ماموریت سفینهء فضایی منگل یان و داخل شدن آن به مدار کرهء مریخ، هند داخل کلپ نخبه گان عرصهء تحقیقات فضایی شد که ایالات متحدهء امریکا، روسیه و اروپا عضویت آن را داشته، می توانند از رسیدن به کرهء مریخ افتخار کنند.

تا اکنون نصف تلاش های که به خاطر رسیدن به کرهء مریخ صورت گرفته، ناکام بوده است. در سال 2003 یک تلاش جاپان و در سال 2011 میلادی تلاش چین برای رسیدن به کرهء مریخ ناکام شد.

ادارهء تحقیقات فضایی امریکا این موفقیت را به هند تبریک گفته است.

به نوشتهء آژانس خبری فرانس پرس، با آنکه طرفدران برنامهء تحقیقات فضایی هند آن را یک شجاعت تکنولوژیک خوانده اند، اما منتقدان این برنامه می گویند، کشوری که با نان دادن مردمش مشکل داشته و نصف مردم آن بیت الخلا ندارند، نباید از مسافرت های فضای شادمان باشد.

XS
SM
MD
LG