لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

آگاهان: غرب باید فشار های سیاسی و اقتصادی را بر پاکستان افزایش دهد


عبدالغفور لیوال یکی از تحلیلگران مسایل منطقوی
عبدالغفور لیوال یکی از تحلیلگران مسایل منطقوی

برخی از آگاهان سیاسی افغان تاکید دارند که جهت مبارزه جدی پاکستان در برابر تروریزم باید فشار های سیاسی و اقتصادی بر این کشور افزایش یابد.

شماری از تحلیلگران افغان می گویند، پاکستان تا زمانی در امر مبارزه با تروریزم صادقانه عمل نخواهد کرد که کمک های نظامی و اقتصادی برخی از کشور های قدرمند جهان با این کشور کاهش نیابد.

این تحلیلگران در صحبت با رادیو آزادی با اشاره به اقدامات اخیر اسلام آباد علیه تروریزم گفتند که فشار های اخیر غرب بر پاکستان سبب شده است تا به جهان نشان دهد که بخاطر تامین صلح منطقوی تلاش دارد.

عبدالغفور لیوال یکی از تحلیلگران مسایل منطقوی در مورد چنین گفت:

" کشور های غرب وقتی می توانند بالای پاکستان موثر باشد که عملاً از کمک های نظامی و اقتصادی که با این کشور می شود، کم شود و در مقابل آن از پاکستان خواسته شود که در صلح منطقوی اقدامات تثبیت شده و عملی داشته باشد."

گفته می شود در این اواخر غرب فشار ها بر پاکستان را افزایش داده تا لانه های تروریزم را که در آن کشور موجود است نابود سازد.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا به تازگی در مصاحبه با روزنامه (اندیا تودی) هند گفته است که بعد از این لانه هاى مصون تروریزم در پاکستان قابل تحمل نیست.

اوباما هرچند گفته است که پاکستان در بخش مبارزه با تروریزم همکار بوده، اما این را نیز واضح ساخته که لانه هاى مخفى تروریزم در آن کشور باید از بین برود.

رییس جمهور امریکا افزوده است که حمله بر یک مکتب در پشاور نشان داد که تروریستان تهدید بزرگ برای همه جهان می باشند.

پیش از این مقامات افغان ادعا کرده اند که مراکز تروریزم در داخل خاک پاکستان قرار دارد و آن کشور در زمینه مبارزه با آن تاکنون صادقانه عمل نکرده است.

اما پس از حمله بر یک مکتب در پشاور، رفت و آمد مقامات پاکستانی به افغانستان افزایش یافت و تعهد کردند که هر دو کشور مشترکاً با تروریزم مبارزه جدی خواهند کرد.

در این حال شماری از تحلیلگران افغان می گویند که پاکستان هیچگاه در امر مبارزه با تروریزم صادقانه عمل نخواهد کرد.

محمد حکیم تورسن یکی از این تحلیلگران در صحبت با رادیو آزادی گفت که افزایش فشار های غرب بالای پاکستان می تواند در امر مبارزه جدی پاکستان در برابر تروریزم موثر واقع شود:

" هر قدر فشار که بالای پاکستان وارد شود، به همان اندازه به نفع افغانستان است و از سوی دیگر به فایده خود پاکستان هم است بخاطریکه از یک طرف خود را از بد نامی که دامنگیر اش است نجات دهد و بیشتر آسیب ها و حملات انتحاری را شاهد بوده است، پس باید پاکستان صادقانه در این راستا عمل بکند."

در این حال عدهء از آگاهان سیاسی افغان می گویند که با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در افغانستان در موقف مقامات پاکستانی نیز نرمش به میان آمده و آنها این را درک کرده اند که نا امنی ها در افغانستان و منطقه به نفع اسلام آباد نمی باشد.

این آگاهان ابراز امیدواری می کنند که با افزایش فشار های غرب بر پاکستان دولت مردان آن کشور از حمایت تروریزم دست کشیده و در جهت مبارزه با آن همکاری صادقانه و جدی کنند.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG