لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

فعالیت ملیشه های مربوط به کشورهای آسیای میانه در ممالک مختلف


عملکرد کمتر از یک درصد شهروندان کشورهای آسیای میانه به همۀ این منطقه چهرۀ کراهت آور مرکز استخدام برای گروه‌های تندرو را داده‌است.

طور مثال در سوریه و عراق در ویدیوها و گزارش‌ها از قزاق‌ها، قرغزها، تاجک‌ها، ترکمن‌ها و ازبیک‌های یاد می شود که با شورشیان پیوسته اند.

به نوشتۀ مرکز خبری رادیو آزادی، در گزارش‌ها از جملۀ شهروندان کشورهای آسیای میانه، بیشتر از ازبیک‌های یاد می‌شود که در افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق با گروه‌های تندرو پیوسته اند. توضیحات متعدد در مورد صدق این نکته وجود دارد، مهمترین آن اینست که ازبیک‌ها بزرگترین گروه قومی را در آسیای میانه تشکیل می‌دهند.

دیگر اینکه تا امروز نهضت اسلامی ازبیکستان(IMU) بدنام ترین گروه ملیشه در آسیای میانه شمرده می‌شود که اخیراً دوباره در خبرها ظاهر شده است و هم اینکه تعداد ازبیک‌ها در رده‌های مختلف شبکۀ القاعده و شورشیان گروه دولت اسلامی حضور دارند.

عثمان غازی(Usman Ghazi) رهبر نهضت اسلامی ازبیکستان(IMU) در تابستان سال ۲۰۱۵ میلادی با شورشیان گروه دولت اسلامی بیعت کرد و جنگجویانش را از پناهگاه هایشان در منطقه قباییلی پاکستان به ولایت زابل در جنوب افغانستان سوق داد تا با گروه ملا دادالله بپیوندد که به داعش وفادار بود.

عثمان غازی با حدود ۲۰۰ جنگجویش در اواخر ماه نوامبر و اوایل ماه اکتوبر سال گذشته در جریان جنگ با طالبان به رهبری ملا اختر محمد منصور که با نیروهای محلی قومی هزاره یکجا شده بودند، کشته شد.

به نوشتۀ مرکز خبری رادیو آزادی، مقامات تاشکند از فعالیت نهضت اسلامی ازبیکستان(IMU) در افغانستان نگران بوده، ادعا می‌کند که صدها جنگجوی این گروه در شمال افغانستان حضور دارند.

علاوه بر آن ازبیک‌ها در جنگ‌های سوریه و عراق نیز سهم دارند.

بخش ازبیکی رادیو آزادی با منابع مختلف در کشورهای ازبیکستان، ترکیه و روسیه در زمینۀ اطلاعات در مورد این افراد در تماس شده‌است. بیشترین تعداد ازبیک‌ها در سوریه در نزدیک شهر رقه مستقر اند و احتمال دارد، تعداد آنها به صدها و حتی بیش از یکهزار تن برسد که برای اعزام آنها تا ده هزار دالر امریکایی پرداخته شده است.

تخمین می‌شود که حدود دو هزار ازبیک از شبه جزیره عرب تا مناطق قباییلی پاکستان، فعالیت دارند.

XS
SM
MD
LG