لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

شماری از معلمین از برخورد نادرست متعلمین شکایت دارند


معلم که خود می‎سوزد و دیگران را روشن میسازد اما دیده میشود که در برخی مکاتب کابل معلمین با برخورد خشن متعلمین روبرو بوده و حتی تهدید به مرگ می‎شوند.

این معلمان از برخورد نادرست متعلمین شکایت می‎کنند.

آنها می‎گویند، علاوه بر این‎که برخی متعلمین آن‎ها را تهدید می‎کنند آن‎ها با خود بوکس پنجه، چاقو، چرس، سگرت و نصوار نیز در داخل مکتب می‌آورند.

سیزدهم میزان مصادف است با روز جهانی معلم بخاطر این‎که بدانم معلمان در کابل با چه مشکلاتی مواجه هستند سری زدم به چند مکتب کابل.

شماری از معلمان می‎گویند، زمانی‎که برای آن عده شاگردان که اصول مکتب را رعایت نمی‎کنند گفته می‎شود که از برخورد نادرست و کارهای خلاف دست بردارند معلمین از سوی آن‎ها تهدید می‎شوند.

عبدالجبار احمدی یکی از معلمان شهر کابل در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

عبدالجبار احمدی یکی از معلمان شهر کابل
عبدالجبار احمدی یکی از معلمان شهر کابل

"تهدید شاگرد همین است که ناز و نزاکت‎های که در بالا دارند مانندی این‎که، پدرم قوماندان است، پدرم سارنوال است، پدرم با فلان نفر روابط دارد، یا فلان وکیل را میشناسد همین طور تهدید میکند، این مسئله در تمام مکاتب است، بیشتر چیز های‎ که از نزد شاگردان پیدا می‌کنیم نصوار‎، سگرت‎، برخی اوقات چاقوهای خُرد می‎باشد."

استاد احمدی می‎گوید، بخاطر چنین تهدید‎ها و خلاف کاری‎ها چندین مرتبه والدین آن‎ها خواسته شده اما در برخی موارد والدین شان علاوه بر این‎که با مکتب همکاری نکرده‎اند حتی برای صحبت کردن در این مورد نیز حاضر نشده‎اند.

این در حالیست که شماری از شاگردان نیز برخورد نادرست متعلمین با معلمان را تائید کرده میگویند، در اکثریت صنف‎ها چنین افراد از خانواده‎های زورمند هستند که دست به کارهای خلاف قانون می‎زنند.

عبدالغیور یک تن از شاگردان لیسه عبدالهادی داوی شهر کابل در صحبت با رادیو آزادی گفت، وزارت معارف باید از موجودیت چنین شاگردان در مکاتب جلوگیری نماید:

عبدالغیور یکی از شاگردان لیسه عبدالهادی داوی
عبدالغیور یکی از شاگردان لیسه عبدالهادی داوی

"دقیقا ما این مسئله را دیدیم و چندین نفر را در صنف هشت شاهد هستیم که استادان را تهدید کرده و با آنها بی احترامی میکنند، آنها حتی در مکتب با خود بکس پنجه، زنجیر و برخی وسایل دیگر با خود می‎آورند، نصوار و سگرت را به صورت آزاد به مکتب می‌آورند. برخورد شان با معلمین این بوده که احترام معلم را نداشته و صحبت کردن با معلم را ننگ می‎دانند و گپ کسی را قبول نمی‌کنند."

این در حالیست که در تازه ترین مورد یک شاگرد در یکی از مکاتب ناحیه چهارم شهر کابل با استفاده از تفنگچه دست داشته اش دو شاگرد دیگر را زخمی ساخت.

از سوی هم حاجی امام جان مدیر لیسه ذکور بی بی مهرو شهر کابل می‎گوید که در آن مکتب حتی یک شاگرد نیز شامل شده بود که قبلاً هفت ماه را در زندان سپری کرده بود.

حاجی امام جان مدیر لیسه ذکور بی بی مهرو
حاجی امام جان مدیر لیسه ذکور بی بی مهرو

وی افزود:

"یکی از بچه‎های صنف یازده شش، هفت ماه را در زندان سپری کرده بود و هر چه تلاش کردیم وی را متعلم ساخته نتوانستیم، اخلال میکرد، ناوقت به مکتب می‎آمد و از همه وقت تر از مکتب بیرون می‎رفت، چرس و نصوار هم می‎کشید باعث اخلال نظم مکتب می‎شد بالاخره ما به امنیت رجوع کردیم و پولیس آمد و آن شاگرد را با خود برد."

حاجی امام از وزارت معارف و والدین شاگردان خواست تا بخاطر جلوگیری از کارهای نادرست چنین شاگردان و اصلاح آن‎ها با معلمین و مسئولان لیسه‎ها همکاری نمایند.

در همین حال مقامات وزارت معارف نیز همچو مسایل را در مکاتب کابل و ولایات تائید کرده می‎گوید این وزارت به گونه جدی بخاطر حل این مشکل تلاش می‎نماید.

کبیر حقمل رئیس نشرات این وزارت در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف افغانستان
کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف افغانستان

"چنین مسایل در کابل و ولایات دیده شده‎است اما باز هم می‎گویم که رهبری وزارت معارف از معلمان خود حمایت میکند و اجازه نمیدهد که فضای اکادمیک از سوی زورمندان متأثر گردد."

حقمل همچنان از معلمین خواست در صورتی‎که با موارد مانند تهدید، توهین و یا برخورد نادرست مواجه می‎شوند فوراً این مسئله را به مسئولان این وزارت شریک سازند تا بخاطر جلوگیری از آن اقدام جدی روی دست گرفته شود.

این در حالیست که شماری از تحلیلگران مسایل اجتماعی بدین باور اند که والدین، استادان و نزدیکان چنین افراد باید از طریق طرح نمودن مسایل اجتماعی آن‎ها را وادار سازند تا از چنین کارها دست بردارند.

یکی تغییرات درونی است که در وجود و روان آن‎ها بیاید و دوم تغییرات بیرونی فرهنگی است که توسط نزدیکان، خانواده از طریق گفتگو می‎توانند تغییرات مثبت را در وجود این افراد به میان آورند.

شماری از معلمین از برخورد نادرست متعلمین شکایت می‌کنند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:56 0:00

XS
SM
MD
LG