لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

ملل متحد: از ۴۵ هزار جنگجو در افغانستان ۲۵ درصد آنها خارجی اند


کارشناسان سازمان ملل می‌گویند، حدود چهل و پنج هزار جنگجوی مسلح در افغانستان فعالیت دارند که بیست تا بیست و پنج درصد از آنها جنگجویان خارجی اند.

در یک گزارش تازه سازمان ملل که بروز جمعه نشر شد آمده است که در جریان درگیری‌های اخیر در افغانستان، جنگجویان وفادار به شبکه القاعده نقش فعال در حمایت از طالبان ایفاء کرده‌اند، در حالیکه موقف گروه داعش در این کشور بطور واضح تضعیف شده‌است.

کارشناسان ملل متحد بر اساس تخمین حکومت افغانستان و چند کشور دیگر گفته اند که حدود چهل و پنج هزار مخالف مسلح در افغانستان حضور دارند که از بیست تا بیست و پنچ درصد آنها جنگجویان خارجی اند.

در این گزارش به نقل از چند مقام ارشد که نام‌شان ذکر نشده است گفته شده:
" این عناصر بد همدیگر را حمایت کرده و نه تنها افغانستان بلکه جامعه جهانی را نیز با چالش مهم تروریستی روبرو کرده‌اند."

پس از سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان، جنگجویان این گروه به مبارزه علیه حکومت جدید این کشور ادامه دادند اما در این اواخر دامنه جنگ را گسترده کرده حتی به برخی از شهر‌های بزرگ رسیدند.

افغانستان در سال‌های اخیر بر علاوه تهدید طالبان شاهد حضور و حملات گروه داعش نیز بود، این گروه بیشتر در ننگرهار حضور گسترده پیدا کرده‌است.

کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند، برخی از کشور‌ها بدین باور اند که ارتباطات میان طالبان و شبکه القاعده پس از مرگ ملا عمر موسس این گروه در زمان رهبری ملا منصور گسترش یافت و حتی پس از کشته شدن ملا منصور در رهبری ملا هبت الله آخندزاده نیز ادامه پیدا کرد.

از سوی برخی از کشور‌ها به کارشناسان سازمان ملل گفته شده است که جنگجویان القاعده به عنوان مربیان با گروه طالبان کار کرده و این گروه را در ساختن وسایل منفجره کمک می‌کنند.

امریکا پس از حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی که القاعده مسئولیت آنرا به عهده گرفت به هدف از بین بردن این شبکه و سرنگونی رژیم میزبان که طالبان بودند بالای افغانستان حمله کرد.

مقامات افغان می‌گویند، در حال حاضر شبکه القاعده در افغانستان حضور گسترده ندارد.

نجیب امان رئیس مبارزه با تروریزم وزارت داخله افغانستان در صحبت با رادیو آزادی در مورد حضور القاعده در افغانستان گفت:

" بیشتر آنها ( جنگجویان شبکه القاعده) در نقاط شرقی افغانستان که از لحاظ جغرافیایی یک بستر خوب برای فعالیت آنها در سرحدات شرقی است، حضور دارند اما حضور این شبکه گسترده نیست."

کارشناسان سازمان ملل که تحریم‌ها بالای طالبان را نظارت می‌کنند به شورای امنیت سازمان ملل گفته اند که با آنکه داعش مناطق تحت کنترول خود را در افغانستان از دست داده است با آن هم هنوز به عنوان یک تهدید جدی باقی مانده‌است.

به گفته آنها، در ۲۰۱۵ میلادی زمانیکه داعش در ننگرهار حضور گسترده داشت، ۹ ولسوالی این ولایت را تحت تصرف خود درآورده بود، اما در حال حاضر حضور این گروه تنها به سه ولسوالی محدود شده است.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند، نفوذ داعش در نتیجه عملیات نظامیان افغان کاهش یافته است.

در گزارش سازمان ملل گفته شده‌است که پس از آغاز عملیات نظامی اردوی پاکستان در مناطق قبایلی آن کشور، حدود ۷۵۰۰ تا ۷۶۰۰ جنگجوی پاکستانی به افغانستان پناه آورده‌اند.

به گفتۀ سازمان ملل، پس از جنگجویان پاکستانی، تعداد جنگجویان چین، روسیه و آسیای میانه در افغانستان بیشتر اند.

در این گزارش سازمان ملل در مورد عواید طالبان گفته شده‌است که این گروه از طریق قاچاق مواد مخدر، استخراج غیر قانونی معادن و اختطاف‌ها پول بدست می‌آورد.

XS
SM
MD
LG