لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

لوی سارنوالی افغانستان: هیچ مفسدی مصون نیست


لوی سارنوالی افغانستان می‎گوید قانون بالای همه گان در کشور یکسان تطبیق می‎شود و هیچ فرد آغشته با فساد مصونیت ندارد.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی به رادیو آزادی گفت که این اداره برای مبارزه با فساد اداری دستاوردهای زیادی داشته اما وی تاکید کرد که این روند در افغانستان زمانگیر خواهد بود.

پیش از این مقام‎های اتحادیه اروپا در افغانستان گفته بودند، باید برای مبارزه با فساد اداری تلاش‎های جدی صورت گیرد و به فرهنگ معافیت از مجازات نقطه پایان گذاشته شود.

لوی سارنوالی افغانستان می‎گوید تلاش‎های که برای مبارزه با فساد اداری در کشور تا حالا صورت گرفته، به هیچ صورت بسنده نیست بنا این روند با جدیت ادامه می‎یابد.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی به رادیو آزادی گفت که قانون بالای همه به صورت یکسان تطبیق خواهد شد.

رسولی: این روند با جدیت ادامه می‎یابد.
رسولی: این روند با جدیت ادامه می‎یابد.

وی افزود:

" این را برای شما اطمینان می‎دهیم که هر شخص و هر فرد، در هر موقف یا موقعیتی که قرار داشته باشد، در هر رده یا هر سطحی که قرار داشته باشد، در صورتی که مرتکب عمل جرمی خصوصاً مواردی از فساد اداری شود، اداره لوی سارنوالی در صورتی که مطابق قوانین نافذه کشور، صلاحیت رسیدگی به آن قضیه را داشته باشد، در قسمت تطبیق قوانین از هیچ گونه تلاش و توسل به وسایل مشروع دریغ نخواهد کرد."

پیش از این مقام‎های اتحادیه اروپا در افغانستان، فساد اداری را یکی از چالش‎های بزرگ در برابر حکومت و مردم این کشور دانسته بودند.

فرانز مایکل ملیبن سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان به تازگی به رادیو آزادی گفت برای پایان دادن به فرهنگ معافیت از مجازات، مقام‎های ارشد حکومتی که در فساد دست دارند، باید مجازات شوند.

وی افزود که از حکومت افغانستان می‎خواهد تا در دستگاه عدلی و قضایی اش شفافیت پدید آورد.

او افزود:

"به نظر من دو خلای عمده در امر مبارزه با فساد اداری در افغانستان وجود دارد، نخست فرهنگ معافیت از مجازات که درین کشور حاکم است و دوم، کارها در امر مبارزه با فساد اداری باید هماهنگ گردد. ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری یک قدم نیک است و امیدوار هستم، مقام‎های عالی دولت که آلوده در فساد استند مورد پیگرد قضایی قرار گیرند."

سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان به این باور است که پدیده فساد هنگامی در این کشور نابود خواهد شد که به گفته او، مقام‎های ارشد افغان که آلوده به فساد اداری استند، مجازات شوند.

در سال ۲۰۱۵ افغانستان از آخر دومین کشور آغشته با فساد اداری بود اما در سال بعدی، هشتمین کشور دانسته شد.
در سال ۲۰۱۵ افغانستان از آخر دومین کشور آغشته با فساد اداری بود اما در سال بعدی، هشتمین کشور دانسته شد.

لوی سارنوالی افغانستان می‎گوید از آغاز کار حکومت وحدت ملی، مبارزه با فساد خیلی‎ها شدت گرفته و در این راستا دستاوردهای هم حاصل شده‎است.

با این هم جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی می‎گوید مبارزه با فساد اداری در افغانستان زمانگیر خواهد بود.

رسولی افزود:

"برنامه‎های که تا امروز بخاطر مبارزه با فساد اداری در داخل اداره لوی سارنوالی عملی شده یا این‎که اداره لوی سارنوالی با همان برخورد عدلی و قضایی خود در این قسمت مبارزه می‎کند، خیلی‎ها برنامه‎های موثر، اساسی، کارا و مفید همچنان بوده، ولی این به هیچ وجه بسنده و کافی نیست."

بر اساس فهرست سازمان بین المللی شفافیت، افغانستان در سال ۲۰۱۶ در فساد اداری، هفت درجه بهتر از گذشته شده‎است.

در سال ۲۰۱۵ افغانستان از آخر دومین کشور آغشته با فساد اداری بود اما در سال بعدی، هشتمین کشور دانسته شد.

در لیست سازمان بین المللی شفافیت، افغانستان در فساد اداری در سال ۲۰۱۵ تنها بهتر از سومالیا بود اما در سال ۲۰۱۶ این وضعیت بهتر از سومالیا، سودان جنوبی، کوریای شمالی، سوریه، یمن، سودان و لیبیا دانسته شده‎است.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG