لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

خاکیموف: چانس عضویت افغانستان در سازمان شانگهای در کوتاه مدت کم است


نشست شانگهای در ۲۰۱۶ میلادی
نشست شانگهای در ۲۰۱۶ میلادی

یک مقام روسی گفته‎است، چانس افغانستان برای کسب عضویت سازمان همکاری شانگهای در آینده نزدیک کم است.

نماینده خاص رئیس جمهور روسیه برای سازمان همکاری شانگهای می‎گوید، وضعیت داخلی افغانستان این شک را بوجود آورده‎است که این کشور در آینده نزدیک عضویت این سازمان را کسب نخواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، بختیار خاکیموف با اشاره به درخواست سال ۲۰۱۵ افغانستان برای کسب عضویت سازمان همکاری شانگهای گفته‎است، غور در باره این درخواست منطقی به نظر می‎رسد.

او در ادامه افزوده‎است، اگر درین مورد غور صورت گیرد و اوضاع این کشور بررسی شود، مسئله مهمتر از همه اینست که نیروهای خارجی در افغانستان مستقر استند و این، حداقل چانس شمولیت افغانستان در آینده نزدیک درین سازمان را از بین می‎برد.

مقام‎های وزارت خارجه افغانستان به تماس‎های مکرر تیلیفونی ما برای تبصره درین مورد پاسخ ندادند.

وحید الله غازی‌خیل، کارشناس افغان می‎گوید، دلیل مخالفت روسیه با شمولیت افغانستان در سازمان همکاری شانگهای، حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان است.

غازیخیل: افغانستان نباید نقش ناظر را در سازمان شانگهای ایفا می‎کرد.
غازیخیل: افغانستان نباید نقش ناظر را در سازمان شانگهای ایفا می‎کرد.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"افغانستان نباید نقش ناظر را در سازمان شانگهای ایفا می‎کرد، بخاطری که درین جا سربازان ناتو و امریکایی حضور دارند. افغانستان باید به هیچ صورت در آن‌جا به عنوان ناظر حضور نمی‎داشت. اما متأسفانه حکومت افغانستان می‎خواست میان شرق و غرب توازن برقرار کند. بنابرین روسیه ازین حکومت ناخوشنود است و این حرف را می‎گوید."

برخی دیگری از کارشناسان به این باور استند که خاکیموف این سخنان را در واکنش به شرکت هیئت پائین رتبه افغانستان در نشستی ابراز کرده‎است که در چهارده اپریل در باره وضعیت افغانستان در مسکو برگزار شد.

اشرف حیدری، رئیس پالیسی و استراتژی وزارت خارجه افغانستان ریاست هیئت حکومت افغانستان را درین نشست به عهده داشت.

پیش ازین امیدواری‎های پیدا شده بود که افغانستان عضویت شانگهای را حاصل خواهد کرد.

به‌گفته آقای غازی‌خیل، این امیدواری‎ها پس از نزدیک شدن افغانستان با روسیه در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان بوجود آمده بود.

مسکو
مسکو

او همچنان افزود:

"در دو سال اخیر حکومت کرزی صاحب روابط افغانستان و امریکا فوق‌العاده خراب شده بود و کرزی صاحب نسبت به غرب شرق را ترجیح می‎داد و می‎خواست عضویت این‌گونه سازمان‎ها را حاصل کند. پیش ازین ما عضویت برخی سازمان‎ها مانند سارک و ایکو را کسب کردیم. اما حالا روابط این حکومت با غرب یکطرفه است و نمی‎خواهد با شرق روابط خوب داشته باشد و بنابرین روسیه هم مجبورست که موقف خود را روشن سازد و بگوید که افغانستان نمی‎تواند عضویت شانگهای را کسب کند."

بر اساس گزارش‎ها، تا حالا سازمان همکاری شانگهای اقدامات عملی را در جهت مبارزه علیه تهدید‎های امنیتی در منطقه و جهان انجام نداده‎است.

اعلامیۀ تأسیس این سازمان در جون ۲۰۰۱ از سوی روسیه، چین، قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان و ازبکستان امضا شده بود.

سپس افغانستان، بلاروس، هند، پاکستان، ایران و منگولیا به عنوان ناظران درین سازمان پذیرفته شدند.

سریلانکا، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، کمبودیا و نیپال شرکای دیالوگ سازمان همکاری شانگهای اند.

XS
SM
MD
LG