لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

سرور دانش: در راهکار مبارزه با مواد مخدر باید تغییر ایجاد گردد


در حالیکه گراف کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان در مقایسه با سال‌های گذشته بلند رفته، وزارت مبارزه علیه مواد مخدر این‌کشور هفتۀ بسیج ملی را به هدف مبارزه مؤثر علیه این پدیده آغاز کرده‌است.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان روز یکشنبه در مراسم آغاز هفتۀ بسیج ملی تحت نام "همایش روز همبستگی و هفتۀ بسیج ملی علیه مواد مخدر" گفت که از طریق این برنامه از یک‌سو به مردم آگاهی داده خواهد شد و از سوی دیگر مبارزه با مواد مخدر جدی و سریع تر صورت خواهد گرفت.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان
سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان

وی گفت:

"هدف از برگزاری این محفل و هفته بسیج ملی مبارزه جدی علیه مواد مخدر می‌باشد که این پدیده خانمان سوز نه تنها فرد، بلکه خانواده، اجتماع و بالاخره کشور ما را به شکل جدی تهدید می‌کند."

خانم عظیمی گفت که برای مبارزه با مواد مخدر نیاز است تا تمامی اتباع افغانستان دست به دست هم داده و به گونه مشترک علیه این پدیده مبارزه نمایند.

هفته‌ بسیج ملی به هدف مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان به ابتکار وزارت مبارزه علیه مواد مخدر این‌کشور در هماهنگی با اداره بین‌المللی سازمان ملل متحد از دو سال به این سو سال یکبار راه اندازی می‌شود.

در جریان این هفته، مبارزه مؤثر با مواد مخدر و راه اندازی برنامه‌های مختلف آگاهی عامه توسط عالمان دین، فعالان مدنی، ورزشکاران، مطبوعات و رسانه‌های جمعی راه اندازی خواهد شد.

این در حالیست که هم اکنون بیش از سه میلیون تن در افغانستان معتاد به مواد مخدر بوده که نزدیک به یک میلیون آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

به اساس معلومات اخیر وزارت داخله افغانستان، از آغاز سال‌جاری تا کنون ۱۳۳۶ عملیات علیه مواد مخدر انجام شده که در نتیجه آن ۱۹۰ تُن مواد مخدر ضبط و ۱۵۱۰ قاچاقبر کوچک و بزرگ بازداشت شده‌اند.

اما سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور هنگام سخنرانی در این برنامه گفت که مبارزه با مواد مخدر چندان موفق نبوده و باید در راهکار این مبارزه تغییر ایجاد گردد.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان

وی افزود:

"ما در سال‌های گذشته در زمینه مبارزه با مواد مخدر موفق نبوده‌ایم راهکار‌های مختلف برای مبارزه با مواد مخدر از سوی حکومت و نهاد‌های بین‌المللی ارائه شده‌است اما واقعیت این‌است که این راهبرد‌ها و پلان‌ها کافی نبوده و ما انتظار داریم که همه همکاران منطقوی و بین‌المللی ما در راهبرد‌ها و پلان‌های‌شان تجدید نظر نمایند."

در این حال محمد عبده یکی از اعضای ولسی جرگه افغانستان می‌گوید زمانی مبارزه علیه مواد مخدر نتیجه خواهد داد که به سطح جهانی علیه آن اقدام شود.

وی می‌گوید که پولیس و ارگان‌های قضایی باید اقدامات جدی را علیه حلقات مافیایی و قاچاقبران بزرگ مواد مخدر اتخاذ کنند.

آرزو غیاثی

مرتبط

XS
SM
MD
LG