لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

دست‌آوردهای کمپاین اجتماعی "نامم کجاست؟"


"نامم کجاست؟" شعاریست که از چندی بدینسو شماری از فعالان زن با راه اندازی یک کمپاین از طریق شبکه‎های اجتماعی به هدف برجسته ساختن هویت زنان به کار می‎برند.

سازمان دهنده‎گان کمپاین " نامم کجاست" تاثیرگذاری این کمپاین بر زنده‎گی افغان‎ها را مثبت ارزیابی می‎کنند.

آنان این مسئله را روز چهارشنبه در نخستین نشست دست‎آوردهای این کمپاین در کابل بیان کردند.

آنان گفتند این کمپاین توانسته در زنده‎گی افغان‎ها نقش مثبت برجا بگذارد.

تهمینه رشیق یکی از سازمان دهنده‎گان این کمپاین در حاشیه این نشست به رادیو آزادی گفت که شماری از افراد با آنان تماس گرفته و از کمپاین شان حمایت کرده‎اند.

رشیق: کمپاین ما خیلی روی زنده‎گی روزمره مردم اثر گذار بوده‎است.
رشیق: کمپاین ما خیلی روی زنده‎گی روزمره مردم اثر گذار بوده‎است.

او افزود:

"کمپاین ما خیلی روی زنده‎گی روزمره مردم اثر گذار بوده‎است به طور مثال برخی از مردان به ما زنگ می‎زنند از کمپاین حمایت می‎کنند، برخی کسانی که حاضر به گفتن نام خواهر و مادر شان نبودند اما حالا آن را به بسیار ساده‎گی در فیسبوک شان نوشته می‎کنند."

کمپاین " نامم کجاست" حدود یک و نیم ماه قبل از طریق شبکه‎های اجتماعی به هدف واضح ساختن هویت زنان افغان آغاز شد.

سازمان دهنده‎گان این کمپاین تاکید کردند که زنان باید به نام شان یاد شوند و در تلاش اند تا پس از این مردان یاد آوری نام مادران، خواهران و دخترانخانواده شان را ننگ نپندارند.

گفته می‌شود، شمار زیادی از اقشار مختلف جامعه به کمپاین "نامم کجاست" پیوسته‎اند.

پیش از این در افغانستان معمول بود که زنان و دختران به نام پدران، برادران، همسران و پسران شان یاد شوند و حتی اکثرا نام زنان در کارت‎های دعوت مراسم عروسی و فاتحه ذکر نمی‎شود.

به گفته برخی افغان‎ها گویا گرفتن نام زنان خانواده در برابر بیگانه‎ها شرم پنداشته می‎شود.

در این میان محمد رسول باوری سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان که درین نشست حضور داشت نقش راه اندازی کمپاین "نامم کجاست؟" را در برجسته ساختن هویت زنان افغان موثر خواند.

محمد رسول باوری سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ
محمد رسول باوری سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ

او افزود:

"این سلسله از نهضت امانی آغاز شده، سال‎ها پیش زمانی که ملکه ثریا در کنار شوهرش شاه امان الله ایستاده شد، هویت زنان را در کنار هویت مردان تثبیت شد، من از جانب وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به تمامی زنان افغان اطمینان می‎دهم که ما برای کامیاب شدن نهضت امانی با شما هستیم."

شاهدخت اندیا دختر شاه امان الله خان که یکی از اشتراک کننده‎های نخستین نشست دستآوردهای کمپاین "نامم کجاست" بود با حمایت ازین کمپاین خواست تا مبارزه برای تامین حقوق زنان ادامه یابد.

او افزود:

"نام من اندیا است، دخترشاه امان الله خان غازی و ملکه ثریا هستم، پدر و مادرم در دوران سلطنت شان تلاش می‎کردند که پسر و دختر باسواد شوند، می‎خواهم مردم افغانستان کارهای مادرم را بعنوان یک مثال خوب به یاد داشته باشند."

سازمان دهنده‎گان کمپاین "نامم کجاست" می‌خواهند از این طریق پس از این، گرفتن نام زنان شرم نبوده و جز هویت شان باشد.

آنان تاکید می‎کنند که زنان افغان می‌خواهند به نام خود‌شان یاد شوند.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG