لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

عبدالله: شمار بیجا شده‎های داخلی از اثر حوادث طبیعی و جنگ افزایش یافته‎است


رئیس اجرائیه حکومت افغانستان می‎گوید، شمار بیجا شده‎های داخلی از اثر حوادث طبیعی و جنگ‎ها افزایش یافته‎است.

عبدالله عبدالله نسبت به افزایش این بیجا شده‎های داخلی ابراز نگرانی کرده می‎گوید، به این بیجا شده‎ها باید توجه جدی صورت گیرد.

وی که روز سه شنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی کاهش خطرات حوادث طبیعی در کابل صحبت می‎کرد همچنان گفت، در این بخش به برداشتن گام‎های جدی ضرورت است.

عبدالله همچنان گفت، هرچند به این افراد کمک‎های صورت گرفته اما به گفته وی در این بخش به اقدامات بیشتری نیاز است.

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

او افزود:

"بدون شک در کشوری که معروض به حوادث طبیعی است و همچنان جنگ در آن ادامه دارد این خود سبب بیجا شدن افراد و خانواده‎ها شده، اگر شرایط کشور را با شرایط امنیتی و بیجا شده‎های داخلی یکجا کنیم حالت خاص را افغانستان دارد که قبل از ایجاد حکومت وحدت ملی هم در این زمینه کارهای شده بود، هدف ما این بوده که تمام نیروی خود را برای رسیده‎گی به چالش‎های بسیج کنیم که مردم ما به آن مواجه‎اند."

در همین حال اداره مبارزه با حوادث می‎گوید، در دو سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ هزار تن به دلیل جنگ در کشور از خانه‎های شان بیجا شده‎اند.

محمد اسلم سیاس سرپرست این اداره در این محفل به خبرنگاران گفت، بسیاری از افراد و خانواده‎ها در مناطق جنوب غرب، شرق و شمال شرق کشور بیجا شده‎اند.

بیجا شده‎های داخلی همیشه این انتقاد را کرده‎اند که به آنان به موقع کمک صورت نگرفته و حتا گزارش‎های هم در باره حیف و میل کمک به بیجا شده‎ها به نشر رسیده‎است.

در همین حال توبی لانزر هماهنگ کننده امور بشری نماینده‎گی خاص سازمان ملل متحد در افغانستان می‎گوید، این سازمان به کمک هایش به بیجا شده‎های داخلی در افغانستان ادامه خواهد داد.

بیجا شده های هلمند
بیجا شده های هلمند

لانزر تاکید می‎کند که حکومت باید در چوکات برنامه میثاق شهروندی به بیجا شده‎های داخلی سرپناه دهد.

وی افزود:

"سازمان ملل متحد باید این اطمینان را حاصل کند که سرپناه‎های که به مهاجرین و بیجا شده‎های داخلی داده می‎شود باید در چوکات برنامه میثاق شهروندی حکومت افغانستان توزیع شود و همینگونه باید این اطمینان را حاصل کنیم که سرپناه که به بیجا شده‎های داخلی داده می‎شود، مصون باشد."

مسئولان در اداره مبارزه با حوادث می‎گویند، به کمک جامعه جهانی و برخی موسسات پلانی را نهایی ساخته‎اند که بر اساس آن در کنار کاهش خطرات حوادث طبیعی به افراد نیازمند به موقع کمک صورت خواهد گرفت.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG