لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۲

اشرف غنی خواهان کمک ملل‌متحد در حاضر کردن طالبان برای گفت‌وگوهای صلح شد


حکومت افغانستان بار دیگر تأکید کرده که برای پاکستان یک فرصت به میان آمده‌است تا برای همکاری در مبارزه با تروریزم و کشانیدن طالبان به میز مذاکره تلاش کند.

رئیس جمهور اشرف غنی در دیدار دیروز دوشنبه‌اش با خیریت عمروف رئیس کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در ارگ ریاست جمهوری در کابل تأکید کرد که در این راستا، سازمان ملل نقش بزرگی را ایفا کرده می‌تواند.

رئیس جمهور غنی همچنان گفته که پاکستان باید از فرصت‌های به میان آمده استفاده اعظمی کند.

نجیب آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت، آقای غنی در صحبت با این مقام شورای امنیت سازمان ملل‌متحد گفته‌است که مذاکرات صلح افغانستان باید در دو بُعد متمرکز باشد.

نجیب آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
نجیب آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

"رئیس جمهور پیشنهاد های در چوکات پالیسی داخلی و خارجی افغانستان ارائه کرد و روی آن تأکید کرد، بُعد اول صلح با پاکستان و بُعد دوم صلح با طالبان است. در این ساحه، همکاری سازمان ملل‌متحد می‌تواند نقش مهمی داشته باشد."

به دنبال اعلان استراتژی تازه امریکا برای افغانستان و منطقه در ۲۱ ماه اگست، رهبران حکومت افغانستان تأکید بر این دارند که حالا پاکستان باید برای تلاش‌های عملی صلح، مبارزه با تروریزم و کشانیدن طالبان به میز مذاکره بیشتر کار کند.

در استراتژی نو امریکا، پاکستان پناهگاه امن برای شورشیان و تروریستانی دانسته شده که نیروهای افغان و امریکایی و غیر نظامیان را در افغانستان هدف حملات قرار می‌دهند.

اشرف غنی: پاکستان باید از فرصت‌های به میان آمده استفاده اعظمی کند.

در گذشته پاکستان بارها از سوی افغانستان به حمایت از تروریزم و شورشیان در داخل خاک آن کشور متهم شده، اما پاکستان این اتهام‌ها را همواره رد کرده‌است.

حالا نجیب آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید، در نشست دیروز رئیس جمهور با رئیس کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل‌متحد، بحثی در مورد گذشته‌ها صورت نگرفت.

وی افزود:

"این‌که در سابق چه شده، نه روی آن بحث کردیم و نباید بحث شود چون ضیاع وقت است، اما فعلاً یک فرصت برای پاکستان و سایر کشور هاست. و طوری که رئیس جمهور تأکید و یادآوری کرد، کشورهای که از هراس افگنی در گذشته حمایت و یا یک نوع تمویل کردند، آن‌ها زیان می‌بینند."

در نشست دیروز با رئیس جمهور افغانستان، رئیس کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل‌متحد گفت که این کمیته برای هر گونه همکاری با افغانستان جهت آوردن صلح و ثبات در این‌کشور آماده است.

رئیس جمهور غنی خواسته تا منابع تمویل تروریزم در منطقه خشکانده شوند و سازمان ملل‌متحد در این راستا همکاری کند.

آقای غنی به این هم تأکید ورزیده که هیچ‌گاه اجازه نخواهد داد تا خاک کشورش علیه کشور دیگری استفاده شود.

رئیس کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل‌متحد به این باور است که افغانستان سهم و نقش مؤثری برای منفعت در منطقه داشته و در این زمینه از حمایت کامل سازمان ملل‌متحد برخوردار خواهد ماند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG