لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

ارگ می‌گوید؛ روی پیشنهادهای "سروی ایشیا فوندیشن" غور می‌کند


حکومت افغانستان می‌گوید، نظر سنجی اخیر ایشیا فوندیشن را مطالعه کرده و در گزارشی که بر اساس این نظر سنجی تهیه شده، دستاوردهای مردم افغانستان و آزمون‌های موجود در برابر آن‌ها، به‌طور خوب منعکس شده‌اند.

نجیب‌الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، حکومت از گزارش‌های تحقیقی، نظر سنجی‌ها و سروی‌های استقبال می‌کند که بر اساس معیارها، به‌طور مسلکی تهیه شده باشند و با دقت روی پیشنهادهای آن‌ها غور می‌کند.

ایشیا فوندیشن روز سه شنبه «۲۳ عقرب ۱۳۹۶» سیزدهمین نظر سنجی‌اش را نشر کرده گفت، تعدادی زیاد افرادی که در این نظر سنجی اشتراک کرده‌اند، در مورد آیندۀ افغانستان نسبت به گذشته ابراز خوشبینی کرده گفته‌اند، کشور‌شان به‌سوی درست روان است.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

گرچه با در نظرداشت وضعیت دشوار جاری در افغانستان تعدادی از کارشناسان این نظر سنجی را بر مبنای خوشبینی دانسته‌اند، اما نجیب‌الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور محمد اشرف غنی با اظهار این‌که در این سروی از موفقیت‌ها و مشکلات از هر دو یاد شده‌است، به رادیو آزادی گفت:

"در این سروی به بخش‌های زیاد اشاره شده‌است. با مردم به‌طور مستقیم گفت‌وگو کرده، نظر‌ شان را گرفته‌اند. یک نکتۀ مثبت این است که خوشبینی مردم در مورد آیندۀ‌شان افزایش یافته و نشان می‌دهد که از اقدامات حکومت راضی اند و در آن تصامیم استراتژیک حکومت در عرصه امنیت و همچنان رضایت از آزادی بیان و موفقیت‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی شامل است."

اما در نظر سنجی نشر شده توسط نهاد ایشیا فوندیشن برعلاوۀ خوشبینی مردم، از نارضایتی‌های آن‌ها نیز یاد شده‌است.

بی‌کاری، فساد اداری، مهاجرت، کمبود سهولت‌های مانند انرژی برق و فعالیت‌های افراد مسلح در زمرۀ مواردی اند که مردم افغانستان از آن ابراز نارضایتی کرده‌اند.

حکومت از گزارش‌های تحقیقی، نظر سنجی‌ها و سروی‌های استقبال می‌کند که بر اساس معیارها، به‌طور مسلکی تهیه شده باشند.

نجیب‌الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت، در حالی‌که حکومت برای تأمین امنیت تلاش می‌کند، به اقدامات عملی در زمینۀ ختم مشکلات مردم نیز متعهد است.

وی افزود:

"نکات منفی که برای ما مهم است، در این سروی آمده‌است، حکومت در مورد آن‌ها تلاش می‌کند تا گام‌های سریع و عملی بردارد. مانند بی‌کاری، همین دو هفته قبل ادارۀ اصلاحات اداری ۱۷ هزار پُست کاری را اعلان کرد که افراد واجد معیارها در آن‌ها گماشته خواهند شد."

به‌گفته نجیب‌الله آزاد، با عملی شدن پروژه‌های بزرگ مانند "کاسا یک‌هزار" و "تاپی" سطح بی‌کاری در افغانستان کاهش خواهد یافت، مبارزه با فساد اداری نیز جریان دارد و حکومت به ریشه‌کن ساختن فساد از همه ادارات متعهد است.

آقای آزاد می‌گوید، کمبود انرژی برق مشکل تعدادی زیاد مردم افغانستان است که در سروی ایشیا فوندیش هم از آن یاد شده، در این بخش برنامه‌ها و پروژه‌های زیاد وجود دارند و به‌زودی این مشکل در افغانستان تا حد زیاد کاهش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG