لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۶

آمار خشونت علیه زنان در ولایت دایکندی افزایش یافته‌است


در کمپاین ۱۶ روزۀ مبارزه با خشونت علیه زنان در ولایت دایکندی ادارات مربوطه همه ساله فعالیت‎های را برای از بین بردن خشونت علیه زنان انجام می‎دهند، اما این برنامه‎ها تا هنوز نتوانسته آمار خشنونت علیه زنان را در این ولایت کاهش دهند.

طبق آمارهای ارائه شده از طرف ریاست امور زنان ولایت دایکندی تنها در شش ماه اول سال جاری بیش از ۱۲۰ مورد خشونت علیه زنان در این ریاست به ثبت رسیده که این آمار یک افزایش چشمگیر را نشان می‎دهد.

دایکندی
دایکندی

ذکیه رضایی رئیس امور زنان ولایت دایکندی در مورد این آمارها به رادیو آزادی گفت:

"ما در طول سال گذشته ۱۶۴ مورد خشونت را در طول سال داشتیم، اما امسال در طول ۶ ماه اول گذشته ۱۱۷ مورد رسیده‎است که خیلی نگران کننده‎است."

به‌گفته خانم رضایی افزایش خشونت علیه زنان بسیار نگران کننده‎است و باید برای کاهش این آمار اقدامات عملی صورت بگیرد.

دلایل عمده خشونت علیه زنان در این ولایت شامل فقر، بی‌کاری، آداب و رسوم ناپسند، ازدواج‎های اجباری، پائین بودن سطح آگاهی مردم و برخورد تبعیض‌آمیز با زنان می‎باشند.

در همین حال دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت دایکندی نیز آمارهای خشونت علیه زنان را که در این دفتر به ثبت رسیده بیشتر از آمار ریاست امور زنان اعلام می‎کند.

یک قربانی خشونت علیه زنان در افغانستان
یک قربانی خشونت علیه زنان در افغانستان

جواد دادگر رئیس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر ولایت دایکندی در این مورد اضافه کرد:

"از آغاز سال جاری تا آخر ماه میزان به تعداد ۲۷۲ مورد خشونت علیه زنان در دفتر ما به ثبت رسیده‎است که نسبت به سال گذشته افزایش اندک را نشان می‎دهد."

به‌گفته مقامات ولایت دایکندی یکی دیگر از مشکلات عمده زنان در این ولایت، نبود وکیل مدافع زن در دایکندی است و به همین دلیل زنان نمی‎توانند مشکلات خود را با وکیل مدافع مرد بیان کنند.

به همین دلیل با توجه به تسریع روند رسیده‎گی به دوسیه‎های خشونت علیه زنان در دایکندی، اما هنوز هم به علت نبود وکیل مدافع زن برخورد تبعیض‌آمیز با زنان در محکمه این ولایت وجود دارد.

گزارش: عباس نادری

XS
SM
MD
LG