لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۶

والی نورستان: جنگجویان "TTP" به رهبری ملا فضل الله در افغانستان حضور ندارند


حافظ عبدالقیوم والی نورستان ادعا‌های را رد می‌کند که گویا تحریک طالبان پاکستان یا "تی. تی. پی" به رهبری ملا فضل‌الله در افغانستان حضور دارد.

حافظ عبدالقیوم روز چهارشنبه «۱۵ قوس ۱۳۹۶» در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت که افغانستان بزرگ‌ترین قربانی تروریزم است و پاکستان از گروه‌های تروریستی در افغانستان حمایت می‌کند.

وی گفت:

"از طرف پاکستان قسمی ادعا شده‌است که ممکن در افغانستان به‌خصوص در نورستان به (تی. تی. پی) یا تحریک طالبان پاکستان جا داده شده‌‎است که این مسئله کاملاً بی‌اساس است. چرا که منطقه چترال پاکستان همسرحد افغانستان است و اگر چترال پاکستان ناامن باشد این بدان معنی است که آن‌جا واقعاً طالبان پاکستانی‌ است و آنان در ناامنی‌های نورستان نیز دست دارند."

حافظ عبدالقیوم والی نورستان
حافظ عبدالقیوم والی نورستان

این در حالیست که مقامات پاکستانی همواره ادعا کرده‌اند که رهبران تحریک طالبان پاکستانی در ولایات کنر و نورستان حضور داشته و بر مناطق مختلف پاکستان حمله می‌کنند.

پاکستان از گروه‌های تروریستی در افغانستان حمایت می‌کند.

شورای امنیت ملی افغانستان و سفیر پیشین این کشور در اسلام‌آباد نیز پیش از این همچو ادعاهای مقامات پاکستانی را بی‌اساس خوانده و گفته‌اند که تروریزم دشمن مشترک هر دو کشور بوده و باید مبارزه مشترک علیه آن از سوی هر دو کشور صورت گیرد.

زلمی وردک یک‌تن از کارشناسان امنیتی افغان نیز می‌گوید، پاکستان با همچو ادعاها تلاش می‌کند خود را از فشار‌های جهانی نجات دهد.

به‌گفته وی حکومت افغانستان باید این مسئله را با ارائه اسناد به جهانیان روشن سازد.

زلمی وردک
زلمی وردک

وی افزود:

"پاکستان به دلیلی چنین ادعا می‌کند که به دنیا نشان دهد که مشکلات پاکستان به‌خاطر افغانستان است و جهان باید موقف‌اش را در برابر این‌کشور تغییر دهد، اما نیاز است تا حکومت افغانستان به جهان و مردم ثابت سازد که این ادعای پاکستان بی‌اساس است."

آقای وردک می‌گوید، همچو ادعا‌های پاکستان بخشی از بازی و سیاست بی‌نتیجه آن‌کشور است و باید از آن دست بکشد.

به‌گفته وی، بهتر است اسلام‌آباد در امر مبارزه با تروریزم صادقانه عمل کند و تروریستانی را که در آن‌کشور پناگاه‌های امن دارند، سرکوب نماید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG