لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۹

وزیری: اجازه نمی‌دهیم داعش از کودکان برای فعالیت‌های تروریستی بهره‌گیری کند


آموزش‌های هراس افگنانه از سوی داعش برای شماری از کودکان در جوزجان زیر چتر مکاتب برخی از ولسوالی‌های این ولایت، نگرانی‌که وزارت دفاع آنرا رد می‌کند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز شنبه «۱۸قوس۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت، اعضای داعش در بخش‌های از این ولایت تحرکات دارند؛ اما نه به آن پیمانه که در مکاتب این ولایت نفوذ کرده باشند و کودکان را زیر تأثیر باورهای هراس افگنانه‌شان قرار دهند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"ما در جوزجان چندین بار عملیات انجام داده‌ایم، آنجا برای اعضای داعش تلفات سنگین وارد کرده‌ایم، می‌پذیریم این را که داعش در جوزجان تحرکات دارد؛ اما عملیات‌های شب هنگام، هوایی و زمینی و حتی نیروهای کماندوی ما در آنجا هم اکنون عملیات دارند و برای این گروه اجازه نمی‌دهیم که در آن ولایت جای گیرد."

به تازه‌گی مقام‌‎های محلی جوزجان در صحبت با رادیو آزادی از این‌که داعش به کودکان در بخش‌های از این ولایت آموزش هراس افگنانه می‌دهد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

برای گروه داعش اجازه داده نخواهد شد تا از کودکان این ولایت برای فعالیت‌های تروریستی شان بهره‌گیری کنند.

دو سال می‌شود که مقام‌های محلی جوزجان از حضور داعش در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند و پیش از این والی آن ولایت هشدار داده بود که اگر به وضعیت جوزجان توجه نشود، ولایت‌های همجوار آن نیز با خطر نفوذ داعش روبه‌رو خواهند شد.

حال وزارت دفاع افغانستان می‌پذیرد که داعش پس از ولایت ننگرهار بیشترین تحرکات را در جوزجان داشته است؛ اما تأکید می‌ورزد که برای این گروه اجازه داده نخواهد شد تا از کودکان این ولایت برای فعالیت‌های تروریستی شان بهره‌گیری کنند.

با این همه، محمد رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان می‌گوید، فعالیت داعش در مکتب‌های آن بخش‌هایی از لسوالی‌های درزاب و قوش‌تیپه بیشتر است که کمتر زیر اداره دولت قرار دارند و از کودکان سربازگیری می‌کنند.

محمد رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان
محمد رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان

وی گفت:

"گزارش‌های را در این اواخر داریم که کودکان زیر سن را این گروه در قریه سر دره این ولایت تحت آموزش‌های هراس افگنانه قرار داده، از این بابت نگرانی‌های خود را داشته‌ایم که همانا مسدود بودن بیشتر از ۵۳ مکتب است، امید داریم عملیات در این بخش‌ها انجام شود تا این مشکلات مرفوع گردد."

وزارت معارف در پاسخ به این پرسش که از این وضعیت در برابر کودکان در مکتب‌های ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تیپه چه اندازه نگران است و چه راهی برای نجات این کودکان باید جستجو شود، چیزی نگفت.

با این همه، رضا غفوری می‌گوید، از بهر فعالیت‌های داعش، در حال حاضر مکتب‌ها در ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تیپه بسته‌اند و ۳۰ هزار کودک از رفتن به مکتب محروم شده‌اند و اگر به گفته او به این وضعیت توجه جدی نشود، بحران آفرین است.

نظیفه محبوبی

مرتبط

XS
SM
MD
LG