لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۹

انتظار کابل از سفر وزیر دفاع امریکا به پاکستان!


همزمان با سفر وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا به پاکستان، حکومت افغانستان می‌گوید، اسلام‌آباد هنوز هم به استفاده از گروه‌های تروریستی معتقد است.

انتظار کابل از سفر وزیر دفاع امریکا به پاکستان این است تا چنین سفرها به قطع حمایت اسلام‌آباد از تروریزم منجر شود.

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید، با گذشت صد روز از اعلام استراتژی دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا، تا هنوز پاکستان در پالیسی تروریست پرورانه‌اش، تغییر نیاورده‌است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی رئیس اجرائیه افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی رئیس اجرائیه افغانستان

جاوید فیصل معاون سخنگوی رئیس اجرائیه روز دوشنبه «۱۳ قوس ۱۳۹۶» در این باره به رادیو آزادی گفت:

"متأسفانه که پاکستان هیچ‌گونه تغییری را در پالیسی خود نیاورده، این‌ها هنوز هم معتقد به استفاده از گروه‌های تروریستی برای به دست آوردن اهداف و پالیسی خارجی خود اند. این‌ها هنوز هم از تروریزم حمایت می‌کنند، انتظار ما این است که با پاکستان صحبت بیشتر شود و با آن‌ها بیشتر کار شود تا این‌ها تشویق شوند تا از حمایت تروریزم دست بردارند و در بخش مبارزه با تروریزم شریک ما و جهان شوند."

جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا
جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا

بر اساس گزارش برخی رسانه‌های بین‌المللی، جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا امروز دوشنبه به اسلام‌آباد می‌رود.

آقای متیس در آستانه دیدار از پاکستان اعلام کرد که قرار نیست فشاری به آن‌کشور وارد کند، اما انتظار دارد اسلام‌آباد به تعهد خود در مبارزه با تروریزم پابند باشد.

تا هنوز پاکستان در پالیسی تروریست پرورانه‌اش، تغییر نیاورده‌است.

این در حالیست که حدود دو ماه پیش، آقای متیس با لحن تندتری گفته‌است، امریکا پیش از برداشتن هر اقدام ضروری، یک بار دیگر تلاش می‌کند با مقامات پاکستان در باره ادعا‌ها مبنی بر حمایت آن‌ها از گروه‌های تروریستی گفت‌وگو کند.

همزمان با این یک مقام قصر سفید در صحبت با برخی رسانه‌ها گفته‌است، امریکا می‌خواهد که پاکستان تا بهار سال آینده در بخش حاضر کردن طالبان به میز مذاکرات صلح افغانستان، اقدام کند.

هرچند در گزارش رسانه‌ها از این مقام قصر سفید نام برده نشده، اما به نقل از او آمده‌است که در صد روزی‌که از اعلام استراتژی دونالد ترمپ سپری شده، پاکستان هیچ اقدام مثبت برای مبارزه با تروریزم انجام نداده‌است.

در همین حال محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید، اگر وزیر دفاع امریکا در سفرش به پاکستان با مقام‌های آن‌کشور با لحن تند صحبت نکند، آمدن تغییر در پالیسی تروریست پرورانۀ پاکستان امکان پذیر نخواهد بود.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان
محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان

وی می‌گوید:

"تا زمانی‌که امریکایی‌ها به‌خصوص وزیر دفاع امریکا که امروز به پاکستان می‌رود، اگر به آن‌ها یعنی پاکستانی‌ها هشدار ندهد و برای‌شان اخطار داده نشود، من فکر می‌کنم که آزموده را آزمودن خطا خواهد بود، زیرا این‌ها (پاکستانی‌ها) همیشه از امریکا و متحدین‌اش باج‌گیری کرده‌اند و اما متأسفانه هیچ‌گاه صادق نبوده‌اند."

هرچند افغانستان و برخی مقام‌های امریکایی بار‌ها از پاکستان به عنوان حامی تروریزم در منطقه نام برده‌اند، اما مقام‌های پاکستانی بار‌ها این ادعا‌ها را رد کرده و گفته‌اند، آنان عملیات‌های را بر ضد گروه‌های تروریستی به راه انداخته‌اند.

اما برعکس ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید، پاکستان هنوز از تروریزم حمایت می‌کند و این حمایت به نگرانی افغانستان، امریکا و منطقه منجر شده‌است.

گزارش: نصرت پارسا

مرتبط

XS
SM
MD
LG