لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

اشرف غنی: مامورین دولتی جهت شرکت در انتخابات باید ثبت نام کنند


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

با گذشت یک هفته از آغاز روند ثبت نام رأی دهنده‌ها در مرکزهای ولایات افغانستان، حضور مردم در این پروسه هنوز هم کمرنگ خوانده می‌شود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به این باور است که راه اندازی یک کمپاین وسیع کمک خواهد کرد تا مشارکت مردم درین روند بیشتر شود.

معاذالله دولتی معاون مالی و اداری کمیسیون مستقل انتخابات دیشب به رادیو آزادی گفت که مقام‌های این کمیسیون روز پنج‌شنبه با رهبران حکومت افغانستان درین مورد صحبت کردند.

وی افزود:

" جلساتی داشتیم با رهبران حکومت و همچنان با رهبری شورای عالی صلح و رهبری وزارت حج و اوقاف و از آن‌ها خواستیم که یک کمپاین وسیع ملی را از طریق والی صاحب‌ها، شورای علما و شورای صلح راه اندازی کنند تا که مردم بیشتر مطمین شوند و اعتماد‌شان به پروسه‌های انتخابات بیشتر جلب شود و از این پروسه ملی حمایت و خود را ثبت نام کنند تا در روز رأی‌دهی از حق رأی خود خدای نخواسته محروم نشوند."

رئیس جمهور افغانستان دیروز پس از دیدار با رئیس و اعضای کمیسیون مستقل انتخابات به تمام والی‌ها دستور داده‌است تا از مامورین دولتی بخواهند که طی هفته آینده با خانواده‌‌های‌شان جهت اشتراک در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها ثبت نام کنند.

محمد اشرف غنی به وزارت حج و اوقات نیز دستور داده‌است که امروز در خطبه نماز جمعه در مساجد مردم را درین مورد تشویق کند.

مقام‌ها در کمیسیون مستقل انتخابات به این باور اند که تهدیدات امنیتی و ادعا‌های تخطی و تقلب در انتخابات گذشته در افغانستان سبب بی‌اعتمادی و دلسردی مردم نسبت به انتخابات شده‌است.

معاذالله دولتی معاون مالی و اداری این کمیسیون اطمینان می‌دهد که تلاش بیشتر می‌کنند تا انتخابات پیشرو به گونۀ شفاف برگزار شود.

وی افزود:

" یکی از راه‌های تأمین شفافیت تهیه فهرست رأی‌دهنده‌ها است. تهیه این فهرست با شیوه جدید و با آوردن تذکره کمک می‌کند که ما دیگر در انتخابات با آمار‌های خیالی مواجه نیستیم بلکه با آمار دقیق مواجه استیم. با این کار ما مطمین می‌باشیم که در سطح ولایات و در کُل در سطح کشور چقدر واجدین شرایط رأی‌دهی داریم و به همان میزان در هر مرکز رأی‌دهی اوراق رأی‌دهی ارسال می‌شود."

روند ثبت نام رأی‌دهنده‌ها شنبه گذشته در مرکز‌های ولایات آغاز شد و برای یک ماه ادامه می‌یابد.

این پروسه سپس در ولسوالی‌ها به اجرا گذاشته خواهد شد.

بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، تا حال بیش از یک صد هزار تن ثبت نام کرده‌اند.

قرار است انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در افغانستان در ۲۸ ماه میزان امسال برگزار شود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG