لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

کمیسیون انتخابات: تا کنون بیش از ۸۰۰ هزار تن ثبت نام کرده‎اند


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، تا کنون بیش از هشت صد هزار تن در پروسه ثبت نام رأی دهنده‌گان برای انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها ثبت نام کرده‌اند.

مقامات این کمیسیون می‌گویند، رقم ثبت نام شده‌گان قناعت بخش نیست و باید بیشتر گردد.

سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر این کمیسیون روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، کمیسیون مستقل انتخابات بخاطر تسریع این روند از هر نوع شیوه استفاده می‌کند تا مردم در این پروسه بیشتر ثبت نام کنند.

سید حفیظ الله هاشمی
سید حفیظ الله هاشمی

وی افزود:

"ما امیدوار هستیم که این روند کمی سریع شود اگر ما در ۱۴۱۹ مرکز که در مرحله اول باز کردیم به این پیمانه ثبت نام شد امیدوار هستیم در مرحله بعدی که بیش از ۷ هزار مرکز که باز می‌شود دقیقاً این ارقام بیشتر می‌شود امیدوار هستیم تا به هدف خود برسیم."

آقای هاشمی می‌گوید، در مرحله اول از ۱۴۹۱ مرکز ۴۴ مرکز آن به دلیل ناامنی‌ها بسته‌اند.

سید حفیظ الله هاشمی می‌گوید، آنان همواره با ارگان‌های امنیتی در رابطه به تأمین امنیت مراکز ثبت نام جلساتی داشته و به گفته وی، ارگان‌های امنیتی برای آنان از تأمین امنیت این مراکز اطمنیان داده‌اند.

پیش از این ارگان‌های امنیتی افغان از تأمین امنیت مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان اطمنیان داده بودند.

کمیسیون مستقل انتخابات در حالی این سخنان را بیان می‌کند که از آغاز روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان تا کنون حملات انتحاری مخالفین مسلح بالای این مراکز در ولایات کابل، غور، بادغیس، بغلان، ننگرهار و برخی ولایات دیگر صورت گرفته و تلفات زیادی هم در پی‌داشته‌است.

روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به تاریخ ۲۵ حمل سال‌جاری در تمام ولایات افغانستان آغاز شده و قرار است تا دو هفته دیگر ادامه یابد.

از سوی هم محمد نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا از حضور کمرنگ مردم در این روند ابراز نگرانی می‌کند.

محمد نعیم ایوب زاده
محمد نعیم ایوب زاده

وی افزود:

"متأسفانه ما هم نگران کمرنگ بودن مردم در پروسه ثبت نام رأی‌دهنده‌گان هستیم تا کنون به مشکلات موجود در این پروسه توجه نشده و مشکل اینجاست که کمیسیون هم باید آماده‌گی‌ها را می‌گرفت و برنامه‌های می‌داشت برای از بین بردن چالش ها."

آقای ایوب زاده هم‌چنان می‌گوید، کمیسیون مستقل انتخابات باید برنامه‌های آگاهی عامه را بیشتر ساخته و هم‌چنان کار مشترک با نهاد‌های ناظر انتخاباتی و جامعه مدنی بخاطر از بین بردن چالش‌های موجود در این پروسه را آغاز تا مردم بتوانند در این پروسه حضور گسترده پیدا نمایند.

فرشته ندا

مرتبط

XS
SM
MD
LG