لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

ارگ: اعضای شانگهای از پلان‌های صلح حکومت افغانستان حمایت کردند


ارگ ریاست جمهوری می‌گوید، اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای از پلان‌های صلح حکومت افغانستان حمایت کردند.

در اعلامیۀ ارگ آمده‌است که شی جین پینگ رئیس جمهور چین از آتش‌بس مؤقتی حکومت افغانستان با طالبان استقبال کرد.

رئیس جمهور چین بعد از پایان جلسه شانگهای در یک دیدار جداگانه با همتای افغانش گفت، اعضای شانگهای به صلح و ثبات افغانستان متعهد اند و موضوع آتش‌بس در افغانستان یک خبر خوش برای این‌کشور و منطقه است.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین و محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
شی جین پینگ رئیس جمهور چین و محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور افغانستان اعلان کرده‌است که از ۲۷ رمضان تا پنجم عید نیروهای افغان بر طالبان مسلح حملات را انجام نخواهند داد.

نریندرا مودی صدراعظم هند، متحد نزدیک افغانستان در منطقه وضعیت جاری این‌کشور را نگران کننده خواند و حمایت‌اش را از ابتکار تازه آغاز شدۀ رئیس جمهور افغانستان به سمت صلح اعلان کرده و شرکت کننده‌گان اجلاس شانگهای را به همکاری برای ایجاد ثبات در افغانستان فراخواند.

نریندرا مودی صدراعظم هند
نریندرا مودی صدراعظم هند

وی گفت:

"افغانستان یک مثال دردآور از کشورهای متضرر از تروریزم و افراطیت است. امیدوارم این ابتکار بزرگ که از سوی رئیس جمهور غنی برای صلح صورت گرفته، از سوی همه احترام شود."

صدراعظم مودی گفت، در چوکات گروه مسمی به تماس بین شانگهای و افغانستان هند به‌حیث یک همکار خوب افغانستان آماده همکاری است.

به موضوع آتش‌بس افغانستان و تلاش‌های صلح در این‌کشور در حالی در اجلاس رهبران شانگهای اشاره شد که افغانستان در چند ماه گذشته صحنۀ حملات وسیع بود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در اشاره به پیشرفت‌های کشورش گفت، در هر قدم تروریزم و مواد مخدر دو مانع جدی سد راه پیشرفت است.

آرشیف
آرشیف

وی افزود:

"با دو شیطان یعنی تروریزم و مواد مخدر باید به صورت منسجم، همه‌جانبه و هماهنگ مقابله صورت گیرد. نخستین قدم برای این روند ایجاد یک تصویر کلی از همکاری بر مبنای طرح برد‌-برد افغانستان به عنوان بستر برای همکاری و اتصال منطقه‌‌ای و به تعقیب آن بهره برداری از ماهیت شانگهای برای ایجاد پلان‌های عملی مورد نیاز می‌باشد."

آقای غنی از تمام کشورهای ابراز سپاس کرد که از تلاش‌های افغانستان به سمت صلح حمایت می‌کنند و در ایجاد یک اجماع منطقوی در این بخش کمک کرده‌اند.

اجلاس سران کشورهای شانگهای به روز شنبه و یک‌شنبه در شهر چنگدو چین برگزار شده بود که در آن بیشتر مسایل اقتصادی و پیشرفت‌های منطقوی مورد بحث قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG