لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

قرارداد پرداخت معاشات از طریق موبایل میان وزارت‌‌های مخابرات و معارف امضا شد


قرارداد همکاری به هدف پرداخت معاشات معلمان و کارمندان معارف از طریق موبایل میان وزارت‌های مخابرات و معارف به امضا رسید.

وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان استفاده از سیستم "موبایل منی" یا پول از طریق موبایل را در بخش پرداخت معاشات به موقع کارمندان و معلمان یک سیستم موفق خوانده و می‌گوید این سیستم قبلاً در کشور تجربه شده و نتیجۀ مثبت داده است.

شهزاد گل آریوبی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی به روز سه شنبه «۱۷ میزان ۱۳۹۷» حین امضای قرارداد با وزارت معارف گفت:

"خوشبختانه ما امروز یک گام بزرگ را برمی‌داریم که ما دو قرارداد جدید را امضا می‌کنیم. این برای کارمندان معارف است، قرارداد اول با شرکت افغان بیسیم می‌باشد که ۴۳ هزار کارمند در کابل معاشات‌‌شان را از طریق موبایل اخذ می‌کنند و قرارداد دوم در ولایت‌های هرات، بلخ، تخار، پکتیا، خوست، بدخشان و لغمان می‌باشد که با شرکت روشن امضا شده و این شرکت ۷۶ هزار کارمند را راجستر می‌کند."

شهزادگل آریوبی
شهزادگل آریوبی

با عملی شدن این پروسه معاشات کارمندان معارف به بانک‌ها انتقال میابد و بر اساس قرارداد که بانک‌ها با شرکت‌های مخابراتی افغان بیسیم و روشن دارد پول به تیلیفون همراه انتقال میابد.

بر اساس این پروسه، کارمندان دولت می‌توانند در مناطق که نماینده‌گی‌ها بانک‌ها موجود نیست به یکی از نماینده‌گی های «my money» شرکت مخابراتی روشن مراجعه و معاش‌شان را اخذ نمایند.

وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی کشور گفت که معلمین از طریق شرکت‌ها بایو متریک و راجستر شده و به همین اساس در قسمت پرداخت معاشات‌‌شان اجراآت می‌گردد.

بر اساس معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان قبلاً از این سیستم پرداخت معاشات کارمندان دولتی در کشور تجربه شده و نتیجه خوب داده است.

وزارت مخابرات
وزارت مخابرات

شهزاد گل آریوبی گفت قبلاً در این خصوص با وزارت کار و امور اجتماعی نیز تفاهم صورت گرفته و در حال حاضر نزدیک به شش هزار کارمند این وزارت معاشات‌‌شان را در ولایت‌های کابل، بلخ، کندز، هرات، پکتیا و بدخشان از طریق این سیستم اخذ می‌کنند.

این تفاهمنامه‌ها در حالی صورت می‌گیرد که به‌گفته مقامات وزارت مخابرات هم اکنون ۴۱۳۰ کارمند وزارت معارف در ولایت‌های پروان، ننگرهار و کندهار معاشات‌شان را با استفاده از سیستم موبایل از طریق شرکت‌های افغان بیسیم و روشن بدست میآورند.

میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف افغانستان گفت هدف از دیجیتلی شدن پرداخت معاشات معلمان و کارمندان وزارت معارف جلوگیری از پرداخت پول‌های غیر مجاز، حذف معمتدین از سیستم معاشات، تسریع پرداخت معاشات، تأمین شفافیت و داشتن ارقام مشخص از معلمین می‌باشد.

میرویس بلخی
میرویس بلخی

وی در مورد بیشتر گفت:

"این‌ها وقتی در مناطق دور دست و اطراف پیام را دریافت می‌کنند، آگاه می‌شوند که معاش برای‌شان رسیده است و آن‌ها اکونت بانکی دارند می‌روند در نزدیکترین نماینده‌گی بانکی و پول‌شان را اخذ می‌کنند، چیزیکه بسیار مهم است اینست که آن‌ها از طریق همان سیستم بایومتریک و ثبت نام موبایل منی این‌ها از اخذ پول یا معاش‌شان اطمینان حاصل می‌کنند."

کارشناسان افغان استفاده از سیستم‌های مخابراتی را در قسمت پرداخت معاشات معلمین و کارمندان دولتی چندان مؤثر نمی‌دانند، زیرا به‌گفته آنان این شبکه‌ها در تمام افغانستان فعال نبوده و سراسری نیست.

سیف‌الدین سیحون یکی از این کارشناسان می‌گوید سیستم‌های مخابراتی بیشتر در کابل فعال بوده، اما در مناطق دور دست مشکلات زیاد دارد که ممکن این شیوه را با مشکل روبه‌رو سازد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG