لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

ملل متحد: فرصت‌های بهتر برای صلح در افغانستان نسبت به گذشته به میان آمده‌اند


یک مقام ارشد سازمان ملل متحد می‌گوید، نسبت به سال‌های گذشته اکنون فرصت‌های بهتر برای صلح در افغانستان به میان آمده‌اند.

توبی لنزیر معاون نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان در امور همآهنگی کمک‌های بشری دیروز در شهر ژینو سویس به خبرنگاران گفت، هر چند حدود ۳ میلیون و ۶ صد هزار افغان یک گام از وضعیت فقر و قحطی دور اند و خشکسالی که در چندین دهه‌ها پیشینه ندارد و محصولات زراعتی را صدمه زده، اما فرصت‌های تازه و امید‌های بسیار خوب برای صلح در افغانستان به میان آمده‌اند.

توبی لنزیر همآهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان دیروز گفت:

"فرصت‌های جدید در افغانستان ایجاد شده و امید‌های خوب برای صلح در این کشور به میان آمده‌اند. این مثل یک معما به نظر می‌خورد، اما در حال حاضر فرصت‌های بهتر نسبت به سال‌های گذشته هم در میان خود افغان‌ها و هم با کشورهای همسایه به وجود آمده‌اند."

اما آقای لنزیر نگفت که چرا او باور دارد که شرایط صلح بیشتر فراهم شده و طالبان برای مذاکره جهت پایان جنگ ۱۷ ساله در این کشور، آماده می‌شوند.

خبرگزاری فرانس پرس می‌گوید، معلوم می‌شود که آقای لنزیر در مورد پیشرفت‌های قریب الوقوع حدس می‌زند.

آقای لنزیر گفت، نسبت به سال‌های اخیر که او شاهد آن بوده، همآهنگی میان جامعه بین‌المللی هم در این مورد افزایش یافته‌است.

از سوی دیگر، امیدواری برای پیشرفت در مذاکرات صلح با طالبان در سخنرانی‌های رئیس جمهور اشرف غنی و شماری از دیپلومات‌های کشورهای غربی نیز انعکاس یافته‌است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور افغانستان در اوایل این ماه گفت، سؤالی وجود ندارد، بلکه تنها می‌توان گفت که موافقتنامه با طالبان چه زمانی صورت می‌گیرد.

ضمناً، نماینده ایالات متحدۀ امریکا برای گفتگوهای صلح افغانستان از امکان دستیابی به یک پیشرفت در مذاکرات صلح حتی پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ماه اپریل، سخن گفت.

آقای لنزیر افزود:

"پس از ۴۰ سال ناپایداری، من فکر می‌کنم دلیلی وجود ندارد که بگویم در ظرف چند ماه به یک پیشرفت دست می‌یابیم."

او گفت، فکر می‌کند که این کار زمان می‌برد.

هر چند، موضوع اصلاحات در حکومت افغانستان قرار است در اجلاسی در بارۀ افغانستان در هفته آینده در شهر ژینو بحث شود، ولی آقای لنزیر گفت که مسایل مربوط به صلح موضوعاتی حاشیه این نشست را تشکیل می‌دهند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG