لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۳

داوودزی: هدف از برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح رسیدن به اجماع ملی است


محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح حین صحبت در نشست روز دوشنبه در مورد صلح
محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح حین صحبت در نشست روز دوشنبه در مورد صلح

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، هدف از برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح رسیدن به یک اجماع کلی برای تأمین و تحکیم صلح پایدار در کشور است.

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح که روز دوشنبه «۰۶ حوت ۱۳۹۷» در یک نشست خبری با خبرنگاران در کابل صحبت می‌کرد گفت، در لویه جرگه در این باره هم بحث خواهد شد که مذاکرات غیر رسمی از طرف برخی جناح‌ها که با طالبان صورت می‌گیرد چگونه بتواند زمینه‌ساز مذاکرات مستقیم حکومت و طالبان شود.

تأکید آقای داوودزی این است که در لویه جرگه مشورتی صلح باید همه اقشار افغانستان بدون در نظرداشت رقابت‌های سیاسی حضور به هم رسانند.

هدف سوم برگزاری لویه جرگه رسیدن به توافق روی استراتژی جدید صلح است.

رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح در این باره می‌گوید:

"شورای عالی صلح و دولت افغانستان در باره صلح استراتژی دارد و در هشت سال آنرا انکشاف داده، اما وضعیت تغییر کرده، حالا لویه جرگه، شورای عالی صلح و دولت افغانستان را رهنمایی می‌کند تا با در نظرداشت وضعیت فعلی در استراتژی خود تجدید نظر کند، اما تجدید نظر با در نظرداشت دستآورد‌های ۱۸ سال گذشته خواهد بود."

داوودزی می‌گوید، حقوق بشر، آزادی‌های قانونی مانند آزادی بیان و حقوق زنان و هم‌چنان قانون اساسی و دولت که در چهارچوب همین قانون به میان آمده شامل دستآورد‌های ۱۸ سال گذشته می‌شوند.

به‌گفته رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح، نتایج لویه جرگه قرار است در نشست کابل که بعد از تدویر لویه جرگه با حضور نماینده‌گان کشور‌ها و سازمان‌های مختلف جهانی برگزار می‌شود، پیشکش گردد.

آنچه داوودزی می‌گوید، در باره صلح افغانستان اجماع بین‌المللی وجود دارد، اما بنابر اظهارات وی، در منطقه برخی کشور‌های که از ۴۰ سال گذشته به این‌سو در قضایای افغانستان دخیل اند هر کدام ابتکارات مشخص خود را در باره صلح دارند که این کار برای افغانستان چالش‌زا است.

لویه جرگه مشورتی صلح که قرار است از ۲۶ الی ۲۹ حوت در کابل برگزار شود در آن اضافه‌تر از دو هزار تن اشتراک خواهند کرد.

از میان اشتراک کننده‌گان ۱۱۰۰ تن از ولایت‌ها اند و بقیه از کابل که در بر گیرندۀ نمایندگان نهاد‌های جامعه مدنی، زنان، رسانه‌ها، پوهنتون‌ها و دیگر نهاد‌های ملی خواهند بود.

برای زنان در این لویه جرگه حداقل ۳۰ درصد سهم در نظر گرفته شده‌است.

این جرگه پس از آن برگزار می‌شود که اخیراً تلاش‌های برخی کشور‌ها برای صلح افغانستان گسترش یافته‌است.

در کنار دیدار زلمی خلیل‌زاد با نماینده‌های طالبان، پیش از این برخی مقام‌های روسیه و ایران نیز با نمایندگان طالبان دیدار کرده‌اند، اما طالبان تا حال حاضر نشده‌اند تا با حکومت افغانستان دیدار کنند.

از سوی هم لویه جرگه مشورتی صلح به دنبال جرگه‌های برگزار می‌شود که در حکومت قبلی روی موضوعات مختلف برگزار شده‌اند.

پیش از این در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۳، ۲۰۰۷، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ در موارد همچو تصویب قانون اساسی، امن منطقوی میان افغانستان و پاکستان، صلح و سند امنیتی میان کابل-واشنگتن برگزار شده‌اند.

  • سؤالی که مطرح می‌شود این است که تفاوت جرگه اواخر ماه حوت با جرگه‌های قبلی چه خواهد بود؟

عزیز رفیعی رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان

​عزیز رفیعی رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان در این باره به رادیو آزادی می‌گوید:

"جرگه‌های قبلی به‌خاطری بعضاً نتیجه نداده‌اند که در انحصار یک گروه خاص بوده و این گروه خاص عمدتاً گروه‌های دولتی بوده، اگر این جرگه از چنگال دولت بیرون باشد و فرصت داده شود به مردم تا خود‌ شان را تبارز دهند و برای مشکل خود راه حل پیدا کنند در این صورت می‌تواند پیروز باشد."

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح نیز می‌گوید، از این‌که رئیس جمهور محمد اشرف غنی و رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله در انتخابات پیش رو کاندیدا اند، حکومت نخواست تا مسئولیت برگزاری لویه جرگه را به دوش بگیرد.

به‌گفته وی، مسئولیت برگزاری این جرگه به شورای عالی صلح یعنی به یک نهاد غیر حکومتی واگذار شده‌است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG