لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

آگاهان: طالبان شاید برای بدست آوردن امتیاز بیشتر جنگ‌ها را شدت بخشند


آرشیف، شماری از اعضای گروه طالبان در حال صحبت با شماری از باشند‌ه‌های ولسوالی احمد آبا، ولایت پکتیا. ۱۸ جولای ۲۰۱۷/AFP PHOTO / FARIDULLAH AHMADZAI
آرشیف، شماری از اعضای گروه طالبان در حال صحبت با شماری از باشند‌ه‌های ولسوالی احمد آبا، ولایت پکتیا. ۱۸ جولای ۲۰۱۷/AFP PHOTO / FARIDULLAH AHMADZAI

مذاکرات امریکا و طالبان برای ختم جنگ و رسیدن به صلح تا حال کدام پیشرفت قابل ملاحظه نداشته است اما از میدان جنگ در مورد افزایش حملات مخالفین و برخوردهای بیشتر خبرها نشر می‌شوند.

یک تعداد کارشناسان به این عقیده اند که شاید جنگ ها شدیدتر شوند و دلیل اساسی آن اینست که طالبان می‌خواهند یک موقف قوی تری داشته باشند تا در میز مذاکرات خواهان امتیازات بیشتر شوند.

یکی از این کارشناسان حلیم الله کوثری رئیس مرکز مطالعات پالیسی افغانستان است. او به رادیو آزادی گفت، گمان نمی‌کند که طالبان بخاطر مذاکرات صلح حملات خود را متوقف بسازند، بلکه شاید آنرا شدت ببخشند.

وی افزود:

"در این سال هر دو طرف تلاش و کوشش می‌کنند و بر علیه یکدیگر زور آزمایی می‌کنند تا ببینند که چقدر پیشرفت کرده می‌توانند. زیرا هر دو طرف از پیشرفت در میدان جنگ در پروسه صلح استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند در پروسه صلح بر طرف مقابل دست بالای داشته باشند."

طالبان مسلح بر خلاف معمول که هر سال در بهار تحت نام‌های گوناگون عملیات نو را آغاز می‌کردند، تا حال کدام عملیات نو را شروع نکرده‌اند و برعکس حکومت افغانستان یک عملیات سرتاسری را تحت نام خالد آغاز کرده است.

گریم سمیت که همچون مشاور با سازمان بین‌المللی بررسی بحران کار می‌کندمی‌گوید در سال‌های اخیر فصل جنگ مفهوم سابق خود را از دست داده زیرا طالبان در زمستان هم به حملات خود دوام دادند.

آرشیف، نیروهای افغان در حال اجرای عملیات نظامی در یکی از ولایات افغانستان
آرشیف، نیروهای افغان در حال اجرای عملیات نظامی در یکی از ولایات افغانستان

آقای سمیت به خبرگزاری رویترز گفته است یکی از علت‌ها این است که اکثر طالبان در مناطق نزدیک خود جنگ را پیش می‌برند و نیاز ندارند که با آب شدن برف‌ها در مناطق کوهستانی به میدان‌های جنگ بروند.

نامبرده به این باور است که با افزایش برخوردها طرف‌های درگیر بر عوض آن‌که بر نیاز صلح تمرکز کنند و نزدیک شوند ، خطر آن وجود دارد که برای رسیدن به توافق موقف خود را شدیدتر بسازند.

نصرالله ستانکزی کارشناس امور سیاسی افغان و استاد پوهنتون کابل هم نظر مشابه دارد و می‌گوید با دوام پروسه صلح که طرف دیگر آن یعنی حکومت افغانستان نیز در آن شامل خواهد شد فعالیت‌های جنگی کاهش نخواهد یافت.

آرشیف، نصرالله ستانکزی کارشناس امور سیاسی افغان و استاد پوهنتون کابل در جریان مصاحبه اختصای با رادیو آزادی. ۱۲ نومبر ۲۰۱۰
آرشیف، نصرالله ستانکزی کارشناس امور سیاسی افغان و استاد پوهنتون کابل در جریان مصاحبه اختصای با رادیو آزادی. ۱۲ نومبر ۲۰۱۰

وی افزود:

"من فکر می‌کنم که مجموعاً طالبان به این خاطر جنگ را شدت خواهند داد که در میز مذاکرات امتیاز بگیرند. هم‌چنان حکومت افغان هم می‌خواهد با نشان دادن توانایی و قدرت خود در میدان جنگ به میز مذاکره برود و از آن استفاده می‌کند. عقیده من اینست که شدت عملیات در حالی که تلاش‌های صلح دوام دارند برای طرف‌های درگیر ضرر ندارد و ضرر آن به مردم افغانستان می‌باشد."

طالبان که تا هنوز از صحبت با حکومت افغانستان شانه خالی می‌کنند در مذاکرات خود با امریکا خروج قوای این کشور را از افغانستان به حیث یک تقاضای عمده مطرح کرده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان که تا حال پنج بار با نمایندگان طالبان صحبت کرده و دور ششم را هم در نظر دارد در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی اظهار داشت که امریکا تنها در مورد بیرون شدن قوایش از افغانستان با طالبان صحبت نمی‌کند، بلکه برای صلح و ثبات پایدار و این‌که افغانستان دیگر به منبع تهدید از سوی تروریستان تبدیل نخواهد شد، صحبت می‌کند.

وی گفت:

"اگر مسئله، مشکل تروریزم نباشد از افغانستان، اگر افغانستان به موجودیت قوای خارجی نیاز نداشته باشد، اگر افغانستان و حکومت آینده افغانستان و طالبان نخواهند که قوای امریکایی در اینجا بمانند، در آنصورت اگر قوای امریکا و دوستان امریکا در ناتو در این کشور نباشند، دور از امکان نیست."

خلیلزاد: نقش امریکا در افغانستان در حال کم شدن خواهد بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:08:15 0:00

آقای خلیل‌زاد که هم اکنون سفر را به چندین کشور منطقه به شمول افغانستان آغاز کرده تا حد زیاد تلاش می‌کند که زمینه مذاکرات مستقیم را بین طالبان و حکومت افغانستان فراهم بسازد و یک اجلاس به شمول حکومت، طالبان و نمایندگان اقشار مختلف افغانستان ترتیب شود.

اگربا تشکیل چنین یک هیئت مذاکره کننده افغانسان به یک مرحله نو داخل هم شود باز هم بسیاری کارشناسان با در نظر داشت سابقه جنگ چهار دهه در افغانستان خوشبین نیستند که در آینده نزدیک در این کشور صلح حاکم شود.

XS
SM
MD
LG