لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

مقامات: در ۱۳ ولسوالی ننگرهار برنامه‌های معیشت بدیل عملی می‌شوند


آرشیف، دهاقین در حال جمع آوری شیره تریاک در ولسوالی سرخ رود ننگرهار. ۲۱ اپریل ۲۰۱۷ / AFP PHOTO/ NOORULLAH SHIRZADA
آرشیف، دهاقین در حال جمع آوری شیره تریاک در ولسوالی سرخ رود ننگرهار. ۲۱ اپریل ۲۰۱۷ / AFP PHOTO/ NOORULLAH SHIRZADA

ریاست مبارزه علیه مواد مخدر ولایت ننگرهار در (۱۳) ولسوالی این ولایت برنامه های معیشت بدیل را عملی می‌کند.

در سال روان در بیش از ده ولسوالی ولایت ننگرهار بار دیگر کوکنار کشت شده و تا چند روز دیگر نیش زدن و جمع آوری ترياک در این ولایت آغاز خواهد شد.

ادریس صافی رئیس مبارزه علیه مواد مخدر ولایت ننگرهار در صحبت با رادیو آزادی گفت، برنامه های آگاهی عامه آنان برای دهاقین چند ماه قبل آغاز شده تا آنان را تشویق نماینده که بجای کوکنار کشت های بدیل را در زمین های شان کشت کنند.

آقای صافی می‌گوید، در قدم دوم حال آنان برنامه معیشت بدیل را در این ولسوالی‌های آغاز کرده‌اند.

نقشه ولایت ننگرهار
نقشه ولایت ننگرهار

وی گفت:

"ما می‌خواهیم در (۱۳) ولسوالی ولایت ننگرهار یک برنامه جدید را آغاز کنیم که در چارچوب آن، مناطقی که در آن کوکنار کشت می‌شود، در آنجا ستروس و گلاب را ترویج نماییم. در (۹) ولسوالی از قبل برنامه معیشت بدیل ما آغاز شده که از این میان در شش ولسوالی باغ‌ها، سبز خانه‌ها و پروژه‌های تطبیق می‌شوند که دهقانان از آن‌ها بگونه مستقیم مستفید می‌شوند."

سال گذشته نیز در ۱۴ ولسوالی ولایت ننگرهار کوکنار کشت شده بود و به دلیل نا امنی و دوام جنگ، نیروهای افغان موفق به محو آن نشدند.

به اساس معلومات ریاست مبارزه علیه مواد مخدر ننگرهار، آنان طرح برنامه تخریب مزارع کوکنار را ترتیب و آن را جهت دریافت کمک مالی با اداره مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم امریکا یا (INL) و نهادهای امنیتی افغانستان شریک ساخته اند.

شاه محمود میاخیل والی ننگرهار در جریان مصاحبه با رادیو آزادی در این ولایت
شاه محمود میاخیل والی ننگرهار در جریان مصاحبه با رادیو آزادی در این ولایت

شاه محمود میاخیل والی ننگرهار دوام کشت کوکنار در ولایت ننگرهار را تهدید جدی به امنیت این ولایت و سبب افزایش مشکلات صحی و افزایش شمار معتادین می‌داند.

وی می‌گوید:

"خواست من اینست که مبارزه علیه کشت کوکنار ادامه یابد و کشت بدیل همانند گلاب، کینو و زعفران مورد توجه قرار گیرد. امید است که کشت کوکنار در ولایت ننگرهار به صفر کاهش یابد."

بر بنیاد گزارش تازه اداره سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان يا (SIGAR)، در سال روان میلادی به شمول ننگرهار بار دیگر در برخی زیادی از ولایات افغانستان کوکنار کشت شده‌است.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:15 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG