لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

زلمی خلیل‌زاد بحث در مورد ایجاد حکومت مؤقت را رد کرد


زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان حین مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل. July 31 2019
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان حین مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل. July 31 2019

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان گفته است، هیچ بحثی در مورد ایجاد حکومت مؤقت صورت نگرفته است.

آقای خلیل‌زاد در پیامی روی حساب توییترش ناوقت شنبه چنین نوشت:"همانگونه که سخنگوی طالبان گفته است، ما در مورد حکومت انتقالی هیچ بحثی نداشته‌ایم. تصامیم حکومتداری مربوط به افغان‌ها می‌شود که در مذاکرات بین‌الافغانی آنرا اتخاذ کنند."

پیش از این برخی از رسانه‌ها به نقل از شبکۀ خبری الجزیره گزارش دادند که توافق احتمالی میان امریکا و طالبان مشمول حکومت مؤقت هم خواهد بود.

پیش از این، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در گفتگو با شبکۀ تلویزیونی تی آر تی ترکیه با مفکورۀ ایجاد حکومت مؤقت به عنوان راهی به جلو مخالفت کرده بود.

تیم‌های گفتگو کنندۀ ایالات متحده و طالبان روز شنبه هم برای سومین روز در نهمین دور گفتگوها در دوحۀ قطر دیدار کردند.

خلیل‌زاد تلاش دارد پیش از اول ماه سپتمبر با طالبان به توافق صلح دست یابد. اما هنوز روشن نیست که توافق احتمالی مشخصاً چی وقت و در کجا امضاء خواهد شد.

  • یکی از پرسش‌ها این است که، اگر توافقی به دست آید، آیا انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان به موقع آن برگزار خواهد شد؟

جان بس سفیر ایالات متحده گفته است، صلح اولویت اساسی ایالات متحده است، اما او افزوده که اگر در روند صلح مشکلی پیش آید، انتخابات پیشرو برگزار می‌شود.

جان بس سفیر ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان
جان بس سفیر ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان

او این مطلب را به روز شنبه در دیدار با اسحاق رهگذر والی بلخ در شهر مزار شریف گفت و افزود:"بسیار سخت تلاش داریم تا فرصتی را برای افغان‌ها فراهم کنیم که با یکدیگر بنشینند، مذاکره کنند و اختلافات‌شان را حل کنند و به یک توافق صلح پایدار دست یابند. توافقی که مورد پذیرش بسیاری از مردم این کشور باشد و بنابرین تطبیق شود."

پس از این دیدار او در توییترش ناوقت شنبه چنین نوشت:"من به والی رهگذر ، والی پیشین عطا، نمایندگان شورای ولایتی و جامعۀ مدنی تأکید كردم كه تعهد ما برای كمك با افغان‌ها در زمینۀ مذاکره و دریافت راه حل پایدار به منازعۀ افغانستان پا برجاست. همچنین در مورد آمادگی‌های انتخاباتی با کارشناسانی صحبت شد که متعهد به حمایت از روند رأی‌دهی هستند."

پیش از این، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در گفتگو با طلوع نیوز در کابل بر برگزاری به موقع انتخابات ریاست جمهوری پیشرو تأکید کرد.

طالبان از یک طرف گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان را تاکنون رد کرده‌اند و از طرف دیگر هشدار داده‌اند که به کمپاین‌های انتخاباتی حمله خواهند کرد.

سفیر بس گفته است، تا ختم تهدیدهای امنیتی در افغانستان، نیروی ایالات متحده در این کشور حضور خواهد داشت.

در حال حاضر حدود ۱۴ هزار نیروی ایالات متحده در افغانستان حضور دارد که بسیاری‌شان در چارچوب مأموریت حمایت قاطع ناتو سرگرم آموزش، مشوره و کمک با نیروهای افغان هستند.

خلیل‌زاد هم بارها گفته است، دنبال دستیابی به توافق خروج نه بلکه در پی رسیدن به یک توافق صلح است.

خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، ضمانت در کار مبارزه با تروریزم از جانب طالبان، گفتگوهای بین افغان‌ها و نیز برقراری آتش‌بس فراگیر و همیشگی از مسائل مورد بحث بوده‌است.

خلیل‌زاد پیوسته گفته است تا بر همه موارد توافق نشده باشد، هیچ چیز نهایی نیست.

XS
SM
MD
LG