لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

شورای راه نجات خواستار از سرگیری گفت‌وگوهای امریکا و طالبان شد


اکبر آغا رئیس شورای راه نجات افغانستان
اکبر آغا رئیس شورای راه نجات افغانستان

در حالی که ناامنی‌ها در افغانستان رو به افزایش است و نشانه‌ای از سرگیری گفت‌وگوهای امریکا و گروه طالبان هم دیده نمی‌شود، شورای راه نجات افغانستان خواستار از سرگیری گفت‌وگوهای امریکایی با این گروه است.

اکبر آغا رئیس این شورا در این باره به رادیو آزادی گفت: "تا جایی که گفت‌وگوهای صلح انجام شده، ما می‌گویم که دوباره از همانجا گفت‌وگوها آغاز شود تا مشکلات زودتر پایان یابد، زمینه آغاز مذاکرات بین افغان‌ها و برقراری آتش‌بس فراهم شود تا افغان‌ها از این حالت غمناک رهایی یابند."

اعضای این شورا می‌گویند پس از آنکه مذاکرات مقام‌های امریکایی و طالبان لغو شد، حمله‌های انفجاری، عملیات‌های شبانه و نبرد در این کشور گسترش یافته است، اما زیان این‌ همه به غیر نظامیان می‌رسد.

پیشتر سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته که یک هیئت این گروه به رهبری مولوی حنیف به ایران سفر کرده تا با مقام‌های آن کشور در باره موضوع‌های گوناگون گفت‌وگو کند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

شاهین در حساب تویترش نوشته که یک هئیت دیگر این گروه در سفرش به مسکو با مقام‌های روسیه در پیوند با گفت‌وگوهای صلح بحث کرده است.

به تازه‌گی سهیل شاهین گفته است که یک هیئت این گروه به ایران رفته که هدف آن گفت‌وگو روی روند صلح افغانستان با مقام‌های ایرانی است.

به گفته شاهین عبدالسلام حنفی معاون دفتر طالبان در قطر در رأس این هیئت دیروز دوشنبه شانزدهم سپتمبر با مقام‌های بلند رتبه وزارت خارجه ایران ملاقات کرده است.

شاهین در این مورد گفته که در این ملاقات روی تحولات اخیر روند صلح، پروژه‌های انکشافی ایران در افغانستان و تأمین امنیت پایدار در کشور صحبت شد.

پیش از این سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفته بود که قرار است یک هیئت طالبان به چین سفر کند.

حکومت افغانستان در واکنش به سفرهای هیئت گروه طالبان می‌گوید که کشورهای همسایه نباید از "گروهی که دستانش به خون افغان‌های بی‌گناه" آلوده است، میزبانی کند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت:" انتظار ما از کشورهای همسایه‌، این نیست که از یک گروه هراس افگن که هنوز هم دست‌های شان به خون افغان‌های بی‌گناه سرخ است و به ویرانی افغانستان می‌اندیشند، میزبانی کنند. همسایه‌های ما، بایست به اصول و قوانین جهانی به ویژه حقوق همسایه‌گی پابند باشند و تنها از تلاش‌های دولت مشروع افغانستان، پشتیبانی کنند."

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای صدیقی افزود؛ "طالبان‌ افغان‌ها را می‌کشند و به افتخار مسئولیت آنرا می‌پذیرند.

وی گفت که "روایت طالبان هنوز هم جنگ، خشونت و کشتار مردم است."

او طالبان را "یک گروه خطرناک برای امنیت منطقه و جهان خواند" و گفت که میزبانی از چنین گروهی، خلاف تمام اصول و روابط میان کشور هاست.

آقای صدیقی گفت که حکومت افغانستان همیشه خواهان روابط حسنه و نیک با همسایه‌های خود می‌باشد.

شماری از کارشناسان روابط بین‌الملل بدین باور اند که پس از لغو گفت‌وگوهای مقام‌های امریکایی و طالبان، اکنون این گروه زیر فشار قرار دارد.

خالد سادات، کارشناس روابط بین‌الملل می‌گوید طالبان تلاش می‌کنند با میانجی‌گیری چین و روسیه بار دیگر گفت‌وگو با امریکا را از سر گیرند.

آقای خالد گفت: "طالبان زیر فشارهای نظامی قرار دارند. آنان دریافته‌اند که بزرگترین دستآورد را از دست داده‌اند. حالا تلاش می‌ورزند تا با همکاری کشورهای منطقه به این هدف دست یابند. تلاش می‌ورزند که با معامله مستقیم این کشور، تعاملات سیاسی و میانجیگری آن‌ها بار دیگر زمینه گفت‌وگوهای صلح فراهم گردد."

مقام‌های امریکایی و طالبان پس از نُه دور گفت‌وگو به توافق نزدیک شده بودند، اما حدود ده روز پیش دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، این گفت‌وگوها را به دنبال کشته شدن یک سرباز امریکایی و ۱۱ غیرنظامی در اثر بمبگذاری انتحاری طالبان در کابل، لغو کرد.

XS
SM
MD
LG