لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۶

'شمار دقیق معتادین مواد مخدر در افغانستان مشخص نیست'


آرشیف، شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در شهر کابل
آرشیف، شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در شهر کابل

به اساس یافته های سروی ۲۰۱۲ میلادی تعداد معتادین و افراد متاثر از مواد مخدر در افغانستان یک میلیون و پنجصد هزارتن بوده و سروی که در سال ۲۰۱۵ از سوی "یو.ان.او.دی.سی" انجام شد، تعداد معتادین در افغانستان سه میلیون و پنجصد هزار تن اعلان شد بود، اما حال که چهار سال از این سروی می‌گذرد، سروی تازه معتادین انجام نشده است.

شاهپور یوسف رئیس کاهش تقاضا به مواد مخدر وزارت صحت عامه به رادیو آزادی گفت، آنان برنامه کاهش تقاضا به مواد مخدر را با توجه به آمار تخمینی به دست آمده از شفاخانه های تداوی معتادین اجرا می‌کنند: "سروی که در بخش اعتیاد به مواد مخدر انجام می‌شود، چون تکنالوژی تشخیص آن در افغانستان وجود ندارد، بناءً نمونه هایی که باید به خارج از کشور انتقال داده شود این کار بسیار قیمت تمام می‌شود وعلت دوم عدم انجام سروی نا امنی است. ما با "یو.ان.او.دی.سی" و "آی.ان.ال" مصروف بحث هستیم که اگر امکانات وجود داشته باشد سروی تازه را در سال آینده انجام دهیم."

شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در شهر کابل
شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در شهر کابل

سروی معتادین مواد مخدر در سال ۲۰۱۵ میلادی با برداشتن مو و پارچه های ناخن معتادین تنها در هشت ولایت افغانستان انجام شد و تعداد معتادین در ۲۶ ولایت دیگر به گونه تخمینی در نظر گرفته شده بود.

بر بنیاد این نمونه ها که در لابراتوارهای واشنگتن تحت معاینه قرار گرفت، شمار مجموع معتادین و افراد متأثر از مواد مخدر در افغانستان سه میلیون و پنجصد هزار تن اعلان گردید.

داکتر محمد ظفر معیین قبلی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر انجام سروی جهت مشخص شدن تعداد معتادین را ضرور نمیداند، بلکه به بجای تمرکز بالای تداوی معتادین، اجرای برنامه های وقایوی تاثیرات بیشتری در کاهش تقاضا به مواد مخدر خواهد داشت.

" اگر وقایه صورت گیرد امکان آن وجود دارد که شمار معتادین را با مصارف کمتر مالی کاهش دهیم. تداوی که با هزینه گزاف مالی هم صورت می گیرد، معتاد پس از ترک اعتیاد بار بار به مواد مخدر معتاد می شود. تا زمانی که تمامی شرایط برای معتاد فراهم نباشد نمیتواند اعتیاد را ترک کند ولی اگر میان تمامی ادارات همکاری وجود داشته باشد نتيجه ميدهد."

شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در ولایت کندز
شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در ولایت کندز

در این میان داکتر واحدالله کوشان معاون شفاخانه هزار بستر تداوی معتادین ابن سینا انجام سروی و مشخص شدن تعداد معتادین را مهم می‌داند و به این باور است که این سروی می‌تواند با آنان در بخش تشخیص عوامل اعتیاد و کاهش تقاضا به مواد مخدر کمک کند.

او گفت: " ارزیابی را که ما در سطح شفاخانه‌ها داریم، نشان می‌دهد که استفاده از شیشه بیشتر شده‌است. بناءً این سروی‌ها باید به سطح مملکت انجام شود، زیرا انجام سروی یک ضرورت بزرگ است. تشخیص تغییر نوعیت استفاده از مواد مخدر در میان معتادین و مشخص شدن طریقه استفاده از آن برای بهبود تداوی خیلی مهم است. اگر سروی انجام نمی‌شود، چگونگی شیوه و اجزاء و عناصر تداوی با مشکل روبه‌رو می‌شود."

به اساس گزارش سازمان ملل متحد ۲۷۱ میلیون تن در جهان مستقیماً به مواد مخدر معتاد اند و ۳۵ میلیون تن دیگر نیز از مواد مخدر متاثر هستند.

در این گزارش آمده است که سالانه پنج لک و ۸۵ هزار نفر به دلیل استفاده از مواد مخدر در جهان می میرند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:51 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG