لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

از کندهار تا بلخ؛ معترضان آتش‌بس می‌خواهند


آرامگاه منسوب به حضرت علی در شهر مزارشریف مرکز بلخ. عکس جنبه تزئینی دارد.
آرامگاه منسوب به حضرت علی در شهر مزارشریف مرکز بلخ. عکس جنبه تزئینی دارد.

اعضای حرکت ملی صلح افغانستان و فعالان مدنی بلخ به منظور توقف کشتار افراد غیرنظامی و تأمین صلح در افغانستان از طرف‌های درگیر جنگ خواستند آتش‌بس کنند. آنها گفته‌اند که هر دو طرف در منازعات مسلحانه باید در حفاظت از افراد غیرنظامی توجه بیشتری کنند.

آنان روز شنبه (۲۰ میزان) در آرامگاه منسوب به حضرت علی در مزارشریف گردهمایی اعتراضی برگزار کردند و از گروه طالبان خواستند که به گفت‌وگوهای "بین‌الافغانی" تن دهد و از ادامه جنگ در افغانستان دست بردارد.

اعضای این جنبش با صدور قطعنامه‌ای ۶ ماده‌ای بر برقراری آتش‌بس تأکید کردند.

در بخشی از قطعنامه آمده است: "ما می‌خواهیم که طرفین جنگ با هم آتش‌بس کنند. طرفین درگیر جنگ از کشتن و زخمی ساختن افراد ملکی خودداری کنند."

تأمین آتش‌بس سراسری، توقف تلفات ملکی، حل مشکلات و طرح خواست‌ها از راه گفت‌وگو، برگزاری گفت‌وگوهای صلح در یکی از کشورهای اسلامی، استفاده از افراد بانفوذ بی‌طرف داخلی در میانجیگری میان طرف‌های درگیر از دیگر موارد اساسی این قطعنامه هستند.

عبدالجبار رویال، مسئول حرکت ملی صلح افغانستان و شماری از اعضای دیگر این نهاد، که از کندهار به بلخ رفته‌اند، می‌گویند که آنان در ۳۴ ولایت کشور با نهادهای مردمی و فعالان مدنی دیدار می‌کنند تا با هم و با یک‌صدا از طرف‌های درگیر جنگ بخواهند که آتش‌بس کنند و با هم صلح کنند.

او گفت حرکت‌های بعدی تظاهرات گسترده صلح‌خواهی خواهد بود و به گونه همآهنگ و همزمان در ۳۴ ولایت افغانستان اجرا خواهد شد.

آقای رویال به گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی در داخل کشور یا یکی از کشورهای اسلامی دیگر تأکید کرد.

او افزود: "بیایید برای گفت‌وگوهای صلح و بین‌الافغانی در خود افغانستان و یا هم در یکی از کشورهای اسلامی دیگر با هم بنشینید."

این در حالی است که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان پس از ۹ دور گفت‌وگو با هیئت گروه طالبان در قطر روی پیش‌نویس موافقتنامه صلح به توافق رسید، اما دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا گفت‌وگوها با این گروه را بعد از یک حمله انتحاری در کابل لغو کرد.

این حمله که حدود دو ماه قبل در منطقه شش درک کابل از سوی یک فرد انتحاری گروه طالبان صورت گرفت، منجر به کشته شدن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز امریکایی شد.

دونالد ترمپ بعد از این رویداد گفت که حملات علیه گروه طالبان در افغانستان تشدید می‌یابد.

از سوی هم حکومت افغانستان و گروه طالبان حملات خود را در مناطق مختلف افغانستان شدت بخشیدند که برعلاوه وارد شدن تلفات به هر دو طرف از افراد ملکی نیز قربانی گرفته است.

سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای حامی حقوق بشر نیز از افزایش تلفات ملکی در جریان درگیری‌های مسلحانه و حملات هوایی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از طرف‌های درگیر خواسته‌اند که در جریان درگیری باید به حفاظت از افراد ملکی توجه کنند.

XS
SM
MD
LG