لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۱:۵۰

هشدار وزارت داخله: هیچ‌کسی حق ندارد مانع بازشماری آرا شود


بازشماری آرا در ولایت هرات. November 11, 2019
بازشماری آرا در ولایت هرات. November 11, 2019

همزمان با راه‌اندازی اعتراضات در برابر روند بازشماری آرا در برخی ولایت‌ها، وزارت داخله می‌گوید که به هیچ‌کسی حق نمی‌دهد در برابر این روند ملی باعث ناامنی شود.

مروه امینی، معاون سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه (۲۹ عقرب) به رادیو آزادی گفت که راه‌اندازی حرکت‌های مدنی مانند تظاهرات در چهارچوب قانون حق مردم است، اما نباید در برابر روند بازشماری و تفتیش آرا ناامنی به میان آید.

مروه امینی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان
مروه امینی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

او گفت:‌ "بازشماری آرا آغاز شده و ما از لحاظ امنیتی به ادامه این پروسه مکلف هستیم. به هیچ‌کسی اجازه داده نمی‌شود که در برابر این روند ملی ناامنی ایجاد کند و یا مردم را با مشکلات امنیتی روبه‌رو سازد."

وزارت امور داخله افغانستان در حالی این مطلب را بیان می‌کند که در شماری از ولایت‌ها همزمان با آغاز روند مجدد بازشماری و تفتیش آرا، هواداران برخی از ستادهای انتخاباتی در برابر این روند دست به اعتراض زده‌اند.

در ولایت کندز از درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان نیز گزارش شده است.

علی افتخاری، از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آزادی گفت که در ۱۶ ولایت افغانستان روند تفتیش و بازشماری آرا تکمیل شده، اما در ولایت‌های پروان، پنجشیر، بدخشان، بغلان، فاریاب، جوزجان و سرپل معترضان مانع این روند شده‌اند.

در همین حال، نعیم اصغری سرپرست دفتر بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه (فیفا) می‌گوید که نیروهای امنیتی نباید مانع حرکت‌های مدنی و خواست‌های قانونی مردم شوند.

او تاکید می‌کند که در این زمینه بهترین راه حل این است که کمیسیون مستقل انتخابات به قناعت معترضان بپردازد.

او گفت:‌ "نیروهای امنیتی نباید مانع اعتراض‌های مدنی شوند. اما اگر اعتراضات به خشونت گرایید، مسئولیت نیروهای امنیتی است که اقدام کند تا مردم متضرر نشوند."

آقای اصغری افزود که اگر هر جناحی در مورد انتخابات اعتراضی دارد، "کمیسیون در چهارچوب قانون مکلف به پاسخ گفتن به آن است."

کمیسیون مستقل انتخابات روز یکشنبه گفت که در جریان دو بار بحث با نمایندگان دسته‌های انتخاباتی به نگرانی و پرسش‌های آنان پاسخ داده شده و روند مجدد تفتیش و بازشماری آرا را آغاز می‌کند.

مسئولان این کمیسیون تأکید کرده‌اند که پس از تکمیل روند تفتیش و بازشماری آرا هفته آینده نتایج ابتدایی انتخابات اعلام می‌شود.

اما بیشتر تیم‌های انتخاباتی و شورای نامزدان با روند بازشماری و تفتیش آرا مخالفت کرده‌اند. حتی عبدالله عبدالله رهبر تیم ثبات و همگرایی گفته که اگر این روند متوقف نشود، کمیسیون مستقل انتخابات مشروعیت انتخابات را زیر سؤال می‌برد.

XS
SM
MD
LG