لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

کمیسیون حقوق بشر: اعتیاد به مواد مخدر یکی از عوامل خشونت علیه زنان است


شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در منطقه پل سوخته شهر کابل
شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در منطقه پل سوخته شهر کابل

در گزارش تازه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که در رابطه به خشونت ها علیه زنان به نشر رسیده، نشان می‌دهد که در هفت ماه گذشته ۲۷۶۲ قضیه خشونت نزد این کمیسیون ثبت شده است.

بر بنیاد یافته های این گزارش، ۹۷ درصد این خشونت ها در محیط خانواده صورت گرفته و یکی از دلایل عمده این خشونت معتاد بودن شوهر و یا اعضای خانواده به مواد مخدر است.

لطیفه سلطانی مسئول بخش زنان در کمیسیون مستقل حقوق بشر به رادیو آزادی گفت، در برخی زیاد موارد شوهران معتاد، زنان شان را با زور به مواد مخدر معتاد ساخته اند، از همین رو شمار زنانی که خواستار تفریق اند نیز بیشتر شده است.

او گفت: "یک تعداد آنان خانم هایی اند که از اثر خشونت های خانوادگی مجبور می‌شوند که به مواد مخدر رو بیاورند و مشکل دیگر این است که زنان از سوی اعضای خانواده مجبور می‌شوند تا از مواد مخدر استفاده کنند. در هفت ماه سال جاری هم ما هفت قضیه داشتیم که خانم ها شکایت کرده اند که آنان مجبور شده اند تا به مواد مخدر رو بیاورند. عامل عمده خشونت علیه زنان هم اعتیاد به مواد مخدر است. اکثر خانم هایی که برای درخواست تفریق به کمیسیون مراجعه می‌کنند، اینست که شوهران آنان به مواد مخدر معتاد اند."

به اساس این گزارش، لت و کوب زنان در خانواده در مقایسه به سال گذشته ۴۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد که علت های عمده آن مشکلات اقتصادی و برخورد خشونت آمیز اعضای معتاد خانواده با زنان در محیط خانواده است.

تعداد زیادی از زنان معتاد به مواد مخدر که جهت ترک اعتیاد در مراکز تداوی معتادین بستری اند نیز به رادیو آزادی گفته اند که به دلیل استفاده شوهران شان از مواد مخدر در محیط سر بسته خانه و یا هم از سوی شوهران شان با زور به مواد مخدر معتاد شده اند.

شماری از زنان معتاد به مواد مخدر در یکی از مراکز صحی شخصی به نام مادر در کابل تحت تداوی قرار گرفتند.
شماری از زنان معتاد به مواد مخدر در یکی از مراکز صحی شخصی به نام مادر در کابل تحت تداوی قرار گرفتند.

شهلا فرید استاد حقوق در پوهنتون کابل در کنار خشونت اعضای معتاد خانواده در برابر زنان، معتاد شدن زنان به مواد مخدر را مشکل جدی می‌داند و از دولت افغانستان می‌خواهد که یک برنامه ویژه را برای نجات زنان از شر مواد مخدر روی دست گیرد.

او گفت: "هرگاه یک مرد معتاد می‌شود، تنها خود وی معتاد است، اما وقتی که یک زن معتاد می‌شود، اطفال و اعضای دیگر خانواده را معتاد ساخته و آنان را بیچاره می‌سازد. متاسفانه وزارت زنان و در کُل دولت افغانستان هیچ برنامه ای برای زن معتاد افغانستان نداشته است. در سال آینده باید کار بزرگ وزارت زنان افغانستان این باشد که در همکاری با سایر ادارات مسئول برای زنان معتاد برنامه خاص ساخته شود تا آنان جمع آوری شده و خانواده هایی که اعتیاد سبب خشونت در آن شده، این خانواده ها را نجات دهیم."

در حالی که وزارت صحت عامه افغانستان وقایه از مواد مخدر را بهتر و موثر تر از تداوی می‌داند، کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز از اداره های مسئول می‌خواهد تا با اجرای برنامه های آگاهی عامه جلو اعتیاد زنان را بگیرند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:48 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG