لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

اسپر: امریکا به حضورش در افغانستان ادامه خواهد داد


مارک اسپر وزیر دفاع امریکا
مارک اسپر وزیر دفاع امریکا

بلند پایه‌ترین‌مقام پنتاگون بر حضور نیرو‌های امریکایی در افغانستان تاکید کرده است.

به گفته مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا، تا زمانی که اطمینان حاصل نشود که افغانستان بار دیگر به لانه امن تروریستان مبدل نخواهد شد، نیرو‌های امریکایی در آن کشور باقی خواهند ماند.

آقای اسپر این‌را دیروز پنجشنبه (بیستم دسمبر) در پاسخ به یک پرسش طی کنفرانس خبری مشترک با مارک میلی رئیس کمیته مشترک لوی درستیزان نیرو‌های مسلح امریکا گفت: "‌ما یک ماموریت در افغانستان داریم و آن این است که افغانستان هیچگاه به لانه امن برای تروریستان مبدل نشود و تا زمانی‌که در مورد پایان این ماموریت اطمینان حاصل نکرده باشیم، حضور خود را برای انجام این کار حفظ خواهیم کرد."

در این روز‌ها زمزمه‌هایی از کاهش تا به‌چهار هزار نیروی امریکایی در افغانستان به گوش می‌رسد.

رسانه‌های امریکایی هفته گذشته خبر دادند که اداره دونالد ترمپ شاید خبر کاهش این تعداد نیرو‌ها را تا پایان سال جاری میلادی که چند روزی از آن باقی مانده اعلام کند.

مارک اسپر وزیر دفاع امریکا نیز دوشنبه گذشته (‌شانزدهم دسمبر) به خبرنگاران گفته بود که با کاهش نیرو‌های امریکایی در افغانستان مشکل ندارد.

او گفته بود که می‌خواهد "در صورت توافقنامه صلح و یا بدون آن" شماری از سربازان امریکایی را در افغانستان کاهش دهد.

او در مورد این‌که ماموریت ناتو می‌تواند با نیروی کمتر وظایف خود را در افغانستان انجام دهد، ابراز اعتماد کرده بود.

در حال حاضر حدود دوازده تا سیزده هزار نظامی امریکایی در افغانستان مستقر اند.

خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان یکی از خواست‌های عمده گروه طالبان در مذاکرات صلح میان هیئت امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و نماینده‌های گروه طالبان است.

سهیل شاهین عضو هیئت مذاکره‌کننده و سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر دیروز در توییترش نوشت که مذاکرات بین‌الافغانی در صورتی آغاز می‌شود که توافق‌نامه خروج تمامی سربازان خارجی از افغانستان با هیئت امریکایی امضاء شود.

در این میان انتظار خادم آگاه امور سیاسی چشم‌انداز صلح کشور را چنین تحلیل می‌کند: "‌باور دارم که امریکا در کل فکر می‌کند به کیفت حضورش در افغانستان تمرکز کند در حالی‌که کمیت نیرو‌های از این به بعد مورد بحث نخواهد بود اما گروه طالبان می‌خواهند که تمامی نیرو‌های خارجی باید از افغانستان بیرون شوند. به باور من صلح یگانه انتخابات در میز مذاکرات است اما هنوز هم پیچیده‌گی‌ها در مورد صلح در میان رهبری طالبان و حتٰی امریکایی‌ها وجود دارد."

انتظار خادم آگاه امور سیاسی
انتظار خادم آگاه امور سیاسی

نماینده‌های گروه طالبان تا‌هنوز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان را رد کرده اند اما با شماری از سیاستمداران و فعالان افغان در نشست های جداگانه بین‌الافغانی به میزبانی روسیه و قطر گفتگو کرده اند.

حکومت افغانستان پیوسته تاکید کرده که پروسه صلح باید به رهبری و مالکیت افغان‌ها به پیش برده شود.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان پس از دیدار با مقام‌های افغان و پیش از خاتمه سفر اخیرش به کابل ناوقت چهارشنبه در توییترش نوشت که آن‌ها به یک مرحله مهم پروسه صلح افغانستان رسیده اند، اما او در این مورد جزئیات بیشتر نداد.

XS
SM
MD
LG