لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

وزارت صحت عامه: کمپاین جمع آوری معتادین آغاز شده است


شماری از معتادین مواد مخدر در شهر کابل
شماری از معتادین مواد مخدر در شهر کابل

به هدف جلوگیری از تلف شدن معتادین در سرمای زمستان، برنامه جمع آوری معتادین بی سرپناه در سطح شهر کابل شدت یافته است.

مسئولان وزارت صحت عامه افغانستان می‌گویند، در این برنامه معتادینی جمع آوری و به مراکز تداوی انتقال می‌شوند که سرپناه ندارند و هوای سرد زندگی آنان را تهدید می‌کند.

پل سوخته هنوز هم یکی از محلات پُر تجمع معتادین در کابل به شمار می‌رود و از اینجا کارمندان ریاست کاهش تقاضا به مواد مخدر وزارت صحت عامه به همکاری پولیس کابل ده‌ها معتاد را بیرون آورده و آنان را به مراکز تداوی انتقال می‌دهند.

محمد و حسین از جمله معتادینی اند که قرار است به مرکز تداوی انتقال یابند. آنان به رادیو آزادی گفتند، چندین بار است که تداوی می‌شوند، اما وقتی از شفاخانه خارج می‌شوند، به دلیل فروش آزاد و دسترسی آسان آنان به مواد مخدر دوباره معتاد می‌شوند.

محمد گفت: "بخاطر که هوا سرد است جای نیست و کاروبار نداریم، روز به کوته سنگی می‌رویم و موترهای شهری را صدا می‌کنیم و خرچ و مصارف خود را این گونه به دست می‌آوریم. شب زیر پل می‌مانیم و هوا بسیار سرد است."

حسین گفت که دوسه بار دیگر هم به شفاخانه بستری شده، مواد مخدر را ترک کرده اما به علت برخی مشکلات دوباره به اعتیاد رو آورده است.

او گفت: "پول کرایه موتر را ندارم تا خود را به خانواده خود برسانم، دوباره به زیر پل سوخته می‌آیم و در اینجا هم هوا سرد است، اگر مواد مخدر استفاده نکنم از سردی زیاد از بین می‌روم."

آرشیف، کمپاین جمع‌آوری معتادین مواد مخدر در کابل
آرشیف، کمپاین جمع‌آوری معتادین مواد مخدر در کابل

این کمپاین بخاطر جلوگیری تلفات معتادین بی سرپناه در برابر هوای سرد آغاز شده که سه صد معتاد از بخش‌های مختلف شهر کابل جمع آوری و به مراکز تداوی انتقال می‌شوند.

داکتر واحدالله کوشان معاون مرکز تداوی معتادین هزار بستر ابن سینا می‌گوید، در هوای سرد مصرف مواد مخدر معتادین افزایش می‌یابد و به این دلیل نیز بیشتر در تهدید مرگ قرار دارند.

او گفت: "در سیستم عصبی شان تغییراتی که بوجود می‌آید، هوای سرد را زیاد احساس نمی‌کنند، اما زیر تهدید هستند. به همین خاطر در نتیجه هوای سرد زیر منفی از بین می‌روند. خون شان مثل ما و شما منجمد می‌شود. آنان در هوای سرد مقدار مصرف شان را زیاد می‌سازند، فکر می‌کنند که گرم باشند."

ارشاد نوری مدیر مبارزه علیه مواد مخدر فرماندهی پولیس کابل به رادیو آزاد گفت، مواد مخدر به معتادین توسط خورده فروشانی رسانیده می‌شود که خود آنان نیز معتاد هستند و از لحاظ قانونی در قسمت بازداشت آنان با مشکل روبه‌رو هستند.

او افزود: "اکثراً توزیع مواد مخدر توسط معتادین صورت می‌گیرد، شفاخانه مجهز وجود ندارد که ما معتاد را گرفته به انجا انتقال بدهیم و تحت تداوی قرار بگیرد. مشکلات کمبود پرسونل مبارزه علیه مواد مخدر داریم و استفاده از مواد مخدر هم با گذشت هر روز اضافه‌تر می‌شود."

وزارت صحت عامه می‌گوید، معتادین بی سرپناه چند بار تداوی می‌شوند، اما به دلیل دسترسی ارزان و آسان به مواد مخدر، نداشتن سرپناه و عدم همکاری خانواده ها پس از تداوی دوباره به مواد مخدر معتاد می‌شوند.

گزارش: احمد فرید حلیمی

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:16 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG