لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۴

عالمی بلخی: افغانستان ظرفیت بازگشت روزانه هزار تن از پاکستان را دارد


سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان
سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان

با باز شدن موقتی گذرگاۀ تورخم به روی شهروندان افغانستان، وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان، ظرفیت روزمره این کشور را حدود یک هزار تن می‌داند.

آن‌ها پس از بازگشت برای چهارده روز در تورخم قرنطینه می‌شوند و در صورت نداشتن علایم ویروس کرونا، برای بازگشت به مناطق‌شان اجازه می‌یابند.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجران و عودت کنندگان افغانستان، شام دوشنبه هجدهم حمل به رادیو آزادی گفت، رسیدگی برای مجموعه‌های بزرگ بازگشت کننده‌ها دشوار است.

او افزود: "اگر روزانه، چیزی بیشتر از یک هزار تن هم به (افغانستان) باز گردند، مشکلی نیست. اما اگر بیشتر از این شود، چون تصمیم برای قرنطینه است، نگهداری مجموعۀ بزرگ در مرز کار مشکل می‌شود."

وزیر مهاجران و عودت کنندگان افغانستان هم‌چنان گفت که در حال حاضر روند بازگشت مهاجران به افغانستان متوقف است و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان یا هم تمام فعالیت‌هایش را در این بخش متوقف ساخته است.

جریان ورود مسافران افغان از پاکستان به افغانستان از طریق سرحد تورخم
جریان ورود مسافران افغان از پاکستان به افغانستان از طریق سرحد تورخم

به گفته سید حسین عالمی بلخی، در حال حاضر تنها برای کسانی که پاسپورت افغانستان و ویزۀ پاکستان را دارند، اجازۀ عبور از مرز داده می‌شود.

مقام‌های ولایت ننگرهار روز دوشنبه و همزمان با گشایش موقت مرز تورخم، از تدابیر ویژه برای آزمایش ویروس کرونا خبر دادند.

فضل الربیع مسئول بخش قرنطینه در تورخم گفت، تا چهار هزار اتاق برای قرنطینه بازگشت کننده‌ها در این منطقه وجود دارد.

او افزود: "در هرات تا هنوز بیش از دو صد قضیۀ مثبت ویروس کرونا وجود دارند و شمار آن هر روز افزایش می‌یابد. نمی‌خواهیم که این تجربه در ولایت ننگرهار تکرار شود. بناءً ما تمامی کسانی را که از طریق مرز تورخم وارد افغانستان می‌شوند، پس از پروسه آزمایش‌ها، به مراکز قرنطینه انتقال می‌دهیم."

پاکستان بیش از سه هزار و شش صد مبتلا به ویروس کرونا دارد. بیش از پنجاه تن هم در نتیجۀ این ویروس در آن کشور جان داده اند.

شاه محمود میاخیل والی ننگرهار
شاه محمود میاخیل والی ننگرهار

شاه محمود میاخیل والی ننگرهار هم می‌خواهد تا شهروندان افغانستان به صورت تدریجی وارد کشور‌شان شوند تا مشکل بزرگ نشود. به گفتۀ آقای میاخیل، تنها کسانی که هیچ گزینۀ دیگری ندارند، می‌توانند به افغانستان باز گردند.

آنسو در غرب افغانستان، ورود از ایران به نگرانی بزرگ مردم مبدل شده است.

ایران به عنوان کانون ویروس کرونا در شرق میانه و همسایگی افغانستان دانسته می‌شود.

وزیر مهاجران و عودت کنندگان افغانستان از شهروندان این کشور در ایران می‌خواهد که از سفر‌های غیرضروری خودداری کنند و خود را در معرض خطر ویروس کرونا قرار ندهند.

او گفت: "اگر افغان‌ها مانند پیش از نوروز سوی مرز تجمع آورند، احتمال مبتلا شدن در میان تعداد کثیر بیشتر است. بنابر این حوصله مندی داشته باشند و فعلاً زیاد سفر نکنند، هرکس در شهری که است، بهتر است همانجا بماند و قرنطینه را به صورت جدی مراعات کنند."

آرشیف، افغان‌هایی که از طریق مرز اسلام قلعه از ایران به کشور شان برگشته اند
آرشیف، افغان‌هایی که از طریق مرز اسلام قلعه از ایران به کشور شان برگشته اند

دوشنبه شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به شصت هزار و پنجصد تن رسید. بیش از سه هزار و هفت صد تن هم در آن کشور جان داده اند.

افغانستان بیشترین قضایای ویروس کووید-۱۹ در این‌کشور را به ایران مرتبط می‌داند و می‌گوید که اکثر مبتلایان به نحوی به ایران رفت و آمد داشته اند.

افغانستان با شیوع ویروس کرونا، مرز‌هایش با ایران را برای مدت کوتاهی بست اما دوباره آنرا گشود و به آزمایش‌ها در مرز اکتفا کرد.

آنسو پاکستان گفته که تورخم تنها برای چهار روز به روی کسانی که خواهان رفتن به افغانستان استند، باز خواهد بود و سپس دوباره بسته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG