لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

زرمینه: اعتیاد به مواد مخدر یک گرده‌ام را از کار انداخت


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

زرمینه که ۲۲ سال تریاک خورده می‌گوید، هنگام اعتیاد به مواد مخدر کُل روز در بستر خواب افتاده بود و نمی‌توانست به فرزندانش رسیدگی کند.

این خانم ۵۵ ساله با نام مستعار زرمینه باشنده منطقه عاشقان و عارفان کابل عضو خانواده یی است که تمام اعضای آن به مواد مخدر معتاد اند و از این جمله تنها زرمینه مواد مخدر را ترک کرده است.

زرمینه در صحبت به رادیو آزادی گفت: "اعصابم را خراب کرده است. همه دار و ندارم را در بدل مواد مخدر از دست دادم، نصفی از حویلی ام را گِرو کردم. از دست همین اعتیاد در بطنم دو نیم کیلو دانه بر آمد، یک گرده ام از کار افتاد، وقتی معتاد بودم از وضعیت خانه و فرزندانم غافل بودم. حال که صحتمند شدیم، لباس های مردم را شست و شو می‌کنم و با پول آن برای فرزندانم نام می‌خرم."

هر چند حال زرمینه سال خورده شده و توانایی مثل سابق را نیز ندارد، اما هنوز نیز در کنار کار در خانه، در بیرون از منزل کار می‌کند و برای فرزندانش نان تهیه می‌کند.

پرسش اینجاست که چه کسی زرمینه را برای ترک نشه و برگشت به زندگی عادی تشویق کرد؟

آرشیف، شوهر زرمینه چرسی است
آرشیف، شوهر زرمینه چرسی است

در این رابطه گلشن، کارمند اجتماعی یک مرکز خصوصی تداوی معتادین به رادیو آزادی گفت، سه ماه تمام زرمینه را تشویق کرد تا وی به تداوی و ترک اعتیاد آماده شد.

گلشن افزود: "چندی قبل تیم ما در منطقه آنان برنامه آگاهی عامه داشت، دختر خاله زرمینه در این برنامه برایم گفت که دختر خاله اش معتاد است و سپس آدرس خانه‌اش را به من داد. وقتی به خانه زرمینه رفتیم، وضعیت خانواده‌اش خیلی خراب بود، تمامی اعضای خانواده وی معتاد بودند، از حال خود خبر نداشتند. ما با زرمینه صحبت کردیم، وقتی وی بالای ما اعتماد کرد، در جریان سه ماه وی را قناعت دادیم و آماده اش ساختیم که جهت ترک اعتیاد به شفاخانه برود."

شماری از معتادین شکایت دارند که تداوی آنان نتیجه نداده است، اما شینکی مینه وال داکتر معالج زرمینه می‌گوید، تداوی زرمینه نتیجه بخش بوده و وی به زندگی عادی برگشته است.

یک مرکز درمان افراد معتاد به مواد مخدر
یک مرکز درمان افراد معتاد به مواد مخدر

داکتر مینه گفت: "وقتی زرمینه به شفاخانه آمد، تمام وجودش درد می‌کرد، عطسه می‌زد و از بینی‌اش آب جاری بود. هشتاد درصد وی را از دید روانی تداوی کردیم و یک هفته به وی دوا دادیم. این کار ما (۴۵) روز دوام کرد. وی هر روز به مرکز می آمد و ما تداویش می‌کردیم، حال یک سال می‌شود که صحتمند شده، اما حال هم جهت مشوره نزد ما می آید. در زندگی زرمینه زیاد تغییر آمده است، نظافتش خوب شده، به فرزندانش رسیدگی می‌کند و در بدل پول لباس مردم را می‌شوید."

شماری از معتادان در کابل
شماری از معتادان در کابل

زرمینه هر هفته در منزل نجلا لباس می‌شوید، نجلا می‌گوید، هر چند زرمینه مریضی دشوار اعتیاد را سپری کرده، اما در انجام کار و صداقت بدیل ندارد.

او گفت: "شش، هفت ماه می‌شود که زرمینه در خانه ما لباس می‌شوید، هرچند وی زن کهن سال است، اما در انجام کار از جوانان کمتر نیست. با صداقت کار می‌کند و ما بالای وی باور داریم. حال وی همانند عضو خانواده ماست. ما روزانه به وی سه تا چهار صد افغانی می‌دهیم. زرمینه حال این پول را بجای مواد مخدر، بالای فرزندانش مصرف می‌کند."

داکتران طبی می‌گویند، دوام رابطه فرد تداوی شده با مرکز تداوی و ایجاد زمینه های کار و مصروفیت می‌تواند با فرد معتاد در ترک اعتیاد کمک کند.

گزارش: محمد اياز ترنک

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:37 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG