لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

سرنگونی مجسمه‌های شماری از شخصیت‌های تاریخی امریکا توسط معترضان


سر مجسمه کریستیف کلمب در امریکا در پی اعتراض‌ها علیه نژاد پرستی توسط معترضان جدا شده‌است.
سر مجسمه کریستیف کلمب در امریکا در پی اعتراض‌ها علیه نژاد پرستی توسط معترضان جدا شده‌است.

در ادامه‌ی اعتراضات علیه نژاد پرستی در ایالات متحده، معترضان مجسمه‌های برخی از شخصیت‌های تاریخی و دخیل در جنگ داخلی این کشور را سرنگون کردند.

در این میان مجسمه کریستف کولمب، کاشف اصلی قاره امریکا هم شامل است که از سوی فعالان حقوق بومی‌های امریکایی در ایالت میناسوتا هدف قرار گرفت.

مجسمه‌های برخی از شخصیت‌های تاریخی امریکا پس از آن هدف قرار گرفتند که شهرهای مختلف امریکا بعد از قتل یک مرد سپاه پوست از سوی یک افسر پولیس شاهد اعتراضات گسترده‌اند.

معترضان روز گذشته (۱۰ جون) مجسمه جفرسون دیویس را که به عنوان رئیس جمهور جدایی‌طلب جنوب در طول جنگ داخلی امریکا خدمت کرده بود، در شهر ریچموند ایالت ورجینیا سرنگون کردند.

معترضان امریکایی مجسمه جفریسون دیویس را سرنگون کردند
معترضان امریکایی مجسمه جفریسون دیویس را سرنگون کردند

پیش از این، فعالان حقوق بومی‌های امریکا، مجسمه کریستیف کلمب کاشف اصلی قاره امریکا را در ایالت میناسوتا شکستاندند.

معترضان پیش از سرنگونی مجسمه کریستف کولمب، او را آغازگر نسل‌کشی به ویژه از جمعیت بومی قاره امریکا خواندند.

این در حالیست که فعالان حقوق بومی‌های امریکا از سال‌ها به این‌سو برای تغییر روز کریستف کولمب به روز مردمان بومی در تقویم امریکا تلاش می‌کنند.

سرنگونی‌ها در پی اعتراضات در شهرهای مختلف امریکا، خواست دیرینه فعالان افریقایی امریکایی است که به گفتۀ آن‌ها برخی از مجسمه‌ها و بناها به طور غیر مستقیم به نژاد پرستی ارزش قایل شده‌اند.

پس از سرنگونی مجسمه کاشف اصلی قاره امریکا، یک معترض به خبرگزاری رویترز گفت که بالاخره کاری درستی انجام شد.

مجسمه کریستف کولمب که توسط معترضان امریکایی سرنگون شده توسط پولیس انتقال داده می‌شود
مجسمه کریستف کولمب که توسط معترضان امریکایی سرنگون شده توسط پولیس انتقال داده می‌شود

مجسمه‌های کریستف کولمب در شهرهای مختلف امریکا دچار سرنوشت مشابه شدند.

معترضان در شهر رچموند ایالت ویرجینا هم یک مجسمه کریستف کولمب را که در سال ۱۹۲۷ به این شهر اهدا شده بود، نخست به آتش کشیدند و سپس به آب انداختند.

اعتراضات گسترده در شهرهای امریکا بعد از آن که جورج فلوید مرد سپاه پوست از سوی یک افسر پولیس سفید پوست به قتل رسید، راه اندازی شد.

فلوید ۴۶ ساله در ۲۵ می پس از آن جان‌اش را از دست داد که دیریک چاوین زانوی خود را بر گردن فلوید برای بیشتر از هشت دقیقه فشار داد و با وجود التماس برای رهایی، زانویش را از گردن فلوید دور نکرد.

جورج فلوید که به جرم پرداخت بانک‌نوت ۲۰ دالری جعلی در هنگام خرید در یکی از مغازه‌ها از سوی پولیس بازداشت شده بود، نخست بی‌هوش و سپس در شفاخانه جان باخت.

جان باختن فلوید باعث شد که معترضان نخست علیه بدرفتاری پولیس با مردم صدا بلند کنند و سپس این اعترضات علیه نژاد پرستی گسترش یافت.

برادر جورج فلوید دیروز در شانزدهمین روز تظاهرات، در سخنرانی‌که در حضور کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا داشت، خواهان "پایان دادن به رنج سپاه پوستان" شد.

جسد جورج فلوید در ایالت تگزاس امریکا
جسد جورج فلوید در ایالت تگزاس امریکا

او از نمایندگان کانگرس امریکا خواست که بگونه جدی جلو اعمال نژاد پرستی را در آن کشور گیرند.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا، خواهان برداشتن ۱۱ مجسمه مربوط به رهبران و سربازان جدایی‌طلب جنوب از پایتخت امریکا شد.

در پی اعتراضات گسترده در امریکا گزارش‌های هم نشر شد که گویا نظامیان ارشد امریکایی روی تغییر نام چندین پایگاه نظامی غور می‌کنند که بنام‌های رهبران جدایی‌طلب در جنگ داخلی امریکا نام‌گذاری شده‌اند.

اما این گزارش‌ها از سوی دونالد ترمپ رئیس جمهور این کشور در تویتر رد شد.

XS
SM
MD
LG