لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۲

شکایت باشندگان کندز از چگونگی توزیع نان به‌نیازمندان


توزیع نان از سوی حکومت افغانستان در کابل
توزیع نان از سوی حکومت افغانستان در کابل

شماری از منتقدان در ولایت کندز از چگونگی توزیع نان به نیازمندان انتقاد کرده و مسئولان را متهم به حیف و میل کمک‌ها کرده‌اند.

برخی از فعالان مدنی و شماری اعضای شورای ولایتی کندز برنامه توزیع نان به نیازمندان در دوران قرنطینه را غیرشفاف خوانده‌اند.

به‌گفته آنها، که مسئولان شاروالی کندز در این کمک‌ها دست‌برد زده‌اند.

رحمت‌الله همنوا و رفیع‌الله عزیزی دوتنِ از باشندگان کندز به رادیو آزادی گفتند: "اگر این‌ها می‌گویند که نان توزیع کردیم، شما ببینید برای یک هفته نان توزیع کردند. باید برای یک‌ماه نان توزیع می‌کردند، اما شما کل خبازی‌ها را ببینید که این‌ها از یک هفته بیشتر نان توزیع نکردند. همه مردم می‌دانند که این‌ها هیچ به فکر مردم نیستند."

آقای همنوا می‌افزاید: "در پروسه نان این‌ها فساد کردند و جیب‌های خود ار پُر کردند. باید به هرخانواده ۱۰ قرص نان توزیع می‌کردند. اینها ۸ قرص و ۷ قرص نان توزیع کردند. در ضمن از وزن نان هم زدند. در کل یک پروسه غیرشفاف بود."

آرشیف
آرشیف

از سویی هم، برخی از فعالان مدنی کندز می‌گویند نان کمکی باید از ۱۴ ماه ثور آغاز و تا ۱۴ ماهِ جوزا به نیازمندان توزیع می‌شد، اما مسئولان کندز تنها در روزهای ۲۰ ثور تا ۳ جوزا نان توزیع کردند.

عنایت‌الله خلیق، مسئول نهادهای مدنی در کندز گفت: "پروسه توزیع نان ناوقت آغاز و وقت‌تر ختم شد. این هم یک مشکل بود. نوع قرارداد هم ناقص بود؛ برای این‌که دولت در آنجا قید کرده بود که آرد قزاقی یک نوع فساد و صدمه به بخش خصوصی خود افغانستان و تولیدات وطنی ما وارد شد. یعنی در مجموع نقیصه‌های زیادی در این پروسه وجود داشت و این از نظر ما یک پروسه ناکام بود."

از جانبی هم برخی اعضای شورای ولایتی کندز می‌گویند قرارداد خریداری آرد هم شفاف نبود. به گفته آنها، در قرارداد آرد قزاقی ذکر شده، اما شاروالی آرد بی‌کیفیت و خلاف قرارداد خرید.

محمدیوسف ایوبی، رئیس شورای ولایتی کندز گفت: "شاروالی کندز خودسرانه و بدون حضور شورای ولایتی و جامعه مدنی قرارداد خرید آرد را بسته است. در این‌جا بسیار اختلاس صورت گرفته است. به قیمت بالا آرد را خریداری کرده است. در حالی که نرخ آرد پایین بود. در هر بوری آرد ۲۰۰ و الی ۱۵۰ افغانی تفاوت وجود دارد. شاروالی کندز باید در این مورد وضاحت بدهد."

آرشیف
آرشیف

با این حال عصمت‌الله مرادی، سخنگوی والی کندز با رد این انتقادات می‌گوید که توزیع نان و خریداری آرد کاملاً شفاف بود وهیچ‌گونه تخلفی در آن ‌صورت نگرفته است.

او گفت: "پروسه توزیع نان در ولایت کندز بالاتر از ۲۶ میلیون افغانی هزینه برداشته است. بالاتر از ۱۵ هزار خانواده از پروسه توزیع نان مستفید شدند. نان به خانواده‌های مستحق توزیع گردید. ما گفته می‌توانیم که در این پروسه شفافیت کامل وجود داشت."

خواستیم که در این مورد دیدگاه مسئولان شاروالی کندز را نیز داشته باشیم، اما با تلاش‌های پیهم موفق نشدیم.

منتقدان در حالی از احتمال فساد در توزیع نان و خریداری آرد انتقاد می‌کنند که کل برنامه مبارزه با ویروس کرونا در کندز را غیرشفاف می‌دانند. به نظر آنها، هزینه مبارزه با کرونا به صورت شفاف مصرف نشده است.

XS
SM
MD
LG