لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۷

وضع محدودیت‌ها در کشورهای آسیای میانه پس از گسترش دوباره کووید‌۱۹


شهر دوشنبه پایتخت تاجکستان
شهر دوشنبه پایتخت تاجکستان

حکومت‌های آسیای میانه چند هفته بعد از پایان قرنطین طولانی که به اقتصاد‌های آسیب پذیر آنها سخت صدمه وارد کرد، با افزایش موارد جدید ابتلا مجبور شدند محدودیت‌ها را دوباره وضع کنند.

هر چند با محدود شدن دو باره تجارت و کار و بار مردم بیکار خواهند شد ولی کار و اشتغال زیر سایۀ شیوع ویروس همه‌گیر کرونا برای کارمندان صحی و مسئولان دفن و تکفین همیشه رنج آور بوده است.

تورگان بیک اوتیباییف یک کارمند قبرستان در نزدیکی شهر آقتوبی در قزاقستان روز چهارشنبه گذشته به رادیو آزادی گفت در وضعیت عادی ماهانه ۵ میت در این گورستان دفن می‌شد اما در دو سه روز گذشته روزانه شش تا هفت جسد برای تدفین به آنجا آورده می‌شوند.

حکومت ازبکستان محدودیت‌های بر ترانسپورت عام در منطقه بخارا وضع نموده و برخی بازارها را سر از روز سه‌شنبه گذشته مسدود کرده است.

رسانه‌های دولتی گزارش دادند که این محدودیت‌ها بخاطر افزایش انتشار ویروس کرونا وضع شده است.

ستاد مبارزه با ویروس کرونا در ازبکستان روز سه‌شنبه گذشته اعلان کرد که همه مراکز تجارتی و بازار‌ها در سراسر کشور در پایان هر هفته بخاطر تلاش‌های شدید ضد عفونی مسدود خواهند بود.

ازبکستان که با ۳۲ میلیون جمعیت پر نفوس‌ترین کشور آسیای میانه می‌باشد در این اواخر روزانه حداقل ۲۳۰ مورد جدید کووید-۱۹ در این کشور شناسایی شده است.

اما ارقام واقعی شاید بیشتر باشد چون امکانات آزمایش محدود است و اتهاماتی هم وجود دارد که مقام‌ها ارقام واقعی را پنهان می‌کنند.

قزاقستان روز چهارشنبه قرنطین دوهفته‌ای را اعلان کرد که قرار است روز یکشنبه آینده نافذ شود.

رئیس جمهور قاسم جمرات توقاییف به مقامات دستور داد تا قرنطین شدیدی را که از ۱۶ مارچ تا ۱۱ می در این کشور نافذ شد دوباره وضع کنند.

قزاقستان که بزرگ‌ترین اقتصاد آسیای میانه پنداشته می‌شود آمار مبتلایان در این کشور که تا اواسط ماه می ۵،۰۰۰ نفر بود تا روز چهارشنبه به ۴۱،۰۶۵ نفر رسید.

یک ویب سایت رسمی دولت گفت که ۱،۶۰۴ مورد جدید در ۲۴ ساعت شناسایی شد.

در قرغزستان هم موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا افزایش یافته است. بیشکک می‌گوید بحران ویروس کرونا اقتصاد قرغزستان و سکتور خدمات صحی این کشور را زیر فشار شدید قرار داده است.

اسکندر شیخماتوف رئیس مرکز تداوی عاجل قرغزستان گفت آنها تماس‌های روز افزون از اهالی بیشکک دریافت می‌کنند که از علایم چون التهاب شش شکایت داشته و این بیماری در فصل تابستان بسیار نادر است.

موارد التهاب شش‌ها در تاجکستان هم رو به افزایش بوده ولی مقامات صحی در تقریباً هر کشور آسیای میانه می‌گویند آزمایش کووید-۱۹ برای این مریضان غالباً نتیجۀ منفی می‌دهد.

تشخیص آمار واقعی ابتلا و مرگ‌ومیر ویروس کرونا در کشورهای آسیای میانه دشوار است. منتقدان در اکثر این کشورها مقامات را به عدم گزارش‌دهی از سایر موارد متهم می‌کنند.

میزان آزمایش به استثنای قزاقستان در همه منطقه بسیار محدود است و کارشناسان صحی در مورد دقت کیت‌های آزمایش نیز شک و تردید دارند.

داکتران یک شفاخانه ولایتی در تاجکستان می‌گویند که به آزمایشات ویروس کرونا دسترسی ندارند و سمپل‌ها را به دوشنبه می‌فرستند.

تاجکستان تا روز پنج‌شنبه گذشته ۳۰ جون از ۵،۹۵۴ مورد مثبت و جان باختن ۵۲ نفر گزارش داده بود.

ولی یک گزارش تحقیقاتی رادیو اروپای آزاد/ رادیوآزادی نشان داد که ارقام رسمی از تخمین فعالان محلی و کارمندان صحی به مراتب پائین‌تر است.

ترکمنستان که نسبت به همه کشورهای دیگر منطقه به پنهان کاری و استبداد معروف است تا کنون حتی از یک مورد مثبت ویروس کرونا هم گزارش نداده است.

ولی منابع طبی مختلف به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفتند که علیرغم انکار حکومت، واقعات کووید-۱۹ در تقریباً همه مناطق این کشور شناسایی شده است.

XS
SM
MD
LG