لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

سازمان ملل: مافیای مواد مخدر جوانان بیکار را برای قاچاق آن استخدام می‌کند


عملیات شبانۀ پولیس و تخریب کارخانۀ هیرویین در بدخشان
عملیات شبانۀ پولیس و تخریب کارخانۀ هیرویین در بدخشان

سازمان ملل می‌گوید، مافیایی مواد مخدر و گروه‌های تروریستی جوانانی را که در هنگام قرنطین کارهای‌شان را از دست داده‌اند، برای قاچاق مواد مخدر استخدام می‌کنند.

گادا وَلی رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل می‌گوید، همین اکنون گروه‌های مافیایی جوانان بیکار را استخدام کرده و با استفاده از آنان مواد مخدر تولید شده در افغانستان را به بازارهای جهانی قاچاق می‌کنند و پول بدست آمده از آن به گونه مستقیم در تمویل تروریزم هزینه می‌شود.

سازمان ملل از دولت‌ها می‌خواهد که در کاهش میزان بیکاری پس از قرنطین تلاش کنند و نگذارند که جوانان کارگر در دام گروه‌های مافیایی بیافتند.

یافته‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که از میان ۷۷ درصد جوانان جهان که کارگر غیررسمی اند و بگونه روز مزد کار می‌کنند، اکثریت آنان در جریان قرنطین ناشی از انتشار ویروس کرونا کارهای‌شان را از دست داده‌اند.

به اساس بررسی‌های بانک جهانی، در نتیجه بیکاری این جوانان، بین ۷۱ تا ۱۰۰ میلیون تن در جهان با فقر شدید روبرو اند.

گادا ولی، رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل
گادا ولی، رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل

گادا وَلی رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل (UNODC)، در کنفرانس تجلیل از هفته مبارزه با تروریزم گفت: "گروه‌های قاچاق مواد مخدر از بیکاری و مجبوریت‌های اقتصادی جوانان استفاده کرده و آنان را برای قاچاق مواد مخدر استخدام می‌کنند."

خانم وَلی افزود: "جهانِ پس از کووید-۱۹، یک جهان خیلی فقیر خواهد بود. نا برابری‌های اقتصادی پس از کرونا تاثیرات عمیقی را بر انکشاف پایدار خواهد گذاشت، صلح و امنیت را تهدید خواهد کرد و موانعی را بر سر راه مبارزه مشترک با تروریزم ایجاد می‌کند. تروریست‌ها از قاچاق مواد مخدر و سایر منابع نامشروع پول بدست می‌آورند. برای این که جهانِ پس از کرونا را از تهدید تروریزم نجات دهیم، نیاز است تا از جلب و جذب جوانان توسط این گروه‌ها جلوگیری کنیم و جلو تمویل تروریزم را بگیریم. (UNODC) برای این کار آموزگارانی را در کشورهای عضو استخدام کرده تا جلو قاچاق هیرویین را از افغانستان بگیرد و مانع تمویل تروریزم در این کشور شود."

سازمان ملل از دولت‌ها می‌خواهد که اقدامات‌شان پس از بیماری کووید-۱۹را بر جلوگیری از قاچاق انسان متمرکز کنند، زیرا گروه‌های قاچاق انسان در همکاری با مافیایی مواد مخدر از جوانان در قاچاق مواد مخدر استفاده می‌کنند.

هر چند در افغانستان نیز میزان بیکاری در زمان قرنطین بیشتر شده، اما حکومت افغانستان هیچ آمار رسمی شمار بیکاران را نشر نکرده است.

اسدالله ندیم کارشناس نظامی می‌گوید، با توجه به میزان بلند کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر و بیکاری و فقر دامن‌گیر در افغانستان، گروه‌های مافیایی مواد مخدر به راحتی می‌توانند جوانان را برای تولید و قاچاق مواد مخدر استخدام کنند.

آقای ندیم گفت: "کاروبار مواد مخدر در افغانستان زیاد است، اما به نظر من جلب و جذب جوانان توسط این گروه‌ها تا حال چشمگیر نیست، اما اگر مدت زمان قرنطین تمدید شود، در نهایت زمینه به آن مساعد خواهد شد. زیرا مکتب‌ها و پوهنتون‌ها مسدود است و اکثریت کارها متوقف است، چون سطح بیکاری خیلی بلند رفته است."

از زمان آغاز قرنطینِ ناشی از انتشار ویروس کرونا، میزان جرایم نیز در شهرهای بزرگ افغانستان بلند رفته و حتی وزارت امور داخله را واداشته است تا با نصب اشتهارات در شهر کابل، خواهان همکاری مردم در دستگیری مجرمین شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:51 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG